onsdag 23 november 2011

Debatt : Ölförpackningar.

Det här med hur förpackningar ser ut har blivit mycket viktigare bland de flesta branscher, dock så verkar ölindustrin ligga lite efter. Det finns dock exempel på snygga förpackningar (dock så har jag inte koll på om innehållet matchar förpackningen). Tyvärr är det så att i Sverige så ligger vi ännu längre efter. Det finns vissa få undantag som ligger i framkant. Det bästa exemplet är väl Omnipollo och deras Leon (sista bilden i det här inlägget).

Jag kommer här visa några bra exempel på enligt mig snygga förpackningar som kommer från den fantastiska sidan Lovely Package (utom sista bilden som kommer från Omnipollos hemsida).

Vilken ölförpackning är snyggast tycker ni (inte bara utav de här utan samtliga förpackningar i hela världen)? Samtidigt, vilken är den absolut fulaste ni vet?

21st Amendment Bitter American

JC Dark Lager

Courthouse Brewery

McLaren Vale Beer Company

Monteith’s Single Source
Omnipollo Leon

10 kommentarer:

  1. You make an excellent point here and I have long thought (and written) that the Swedish beer industry needs to pay more attention to the way their beers looks as well as the way they taste. I know there are some detractors who say this is all just 'shallow' and that they'd rather concentrate on the beer itself but if you look around at most of the successful craft breweries around the world you'll see a common thread among them is that they've understood the power of branding from an early stage. Appealing, provocative, humorous and (in the case of several of the above examples) stylish packaging will get more people to drink beer period. The sooner this is understood and embraced the better!

    SvaraRadera
  2. Kan bra instämma att det finns en del att jobba på i det här fallet. Man förvånas även av att bryggerier inte oftare klarar av att knyta ihop sina kärnöl utseendemässigt bättre än idag - jag saknar helhetsgreppet Det är dock sannolikt för dyrt att hålla sig med en grafiker in house för mindre bryggerier.

    Jag gillar det enkla, strama och stilrena. Mohawk Rye Lager är en etikett som jag anser fungerade bra, bortsett från att texten läses vertikalt.

    Men ibland gör man avsteg från sina principer; trots att utformningen knappast är avskalad gillar jag oftast Ska Brewing Companys design.

    När det kommer till själva flaskan kan jag inte annat än skarp gilla Wisby Wiesse :)

    SvaraRadera
  3. Instämmer och ett riktigt bra inlägg. Men jag tycker även om jag tycker det finns andra former av etiketter/märken som sticker ut mer. Ett annat bra exempel på en öl som sålt bra p.g.a. varumärket är ju Pistonhead. Jag vet inte hur många kompisar som köper den för att det är en brinnande döskalle på burken, men det är många. Frågan är hur den säljer överlag.

    Tyvärr tycker jag ofta svenska bryggerier försöker efterlikna de stora bryggeriernas stil på etiketterna. Då föredrar jag stilen som de har i t.ex. USA och Danmark. Men som Kim säger så kan det nog vara en kostnadsfråga.

    SvaraRadera
  4. Detta är ett defintivt ett ämne som återkommer med jämna mellanrum. Jag skulle vilja uttrycka det så här - Om de Svenska småbryggerierna tar sig själva på allvar så borde de även ta utseendet på etiketterna på allvar. Det finns några som gör det (och riktigt bra dessutom), men det finns dessvärre några som verkligen borde ta sig en funderare på om det inte borde vara värt några spänn och ta hjälp från någon.
    Om jag kommer in på en pub och ser 5 nya öl som jag inte har en aning om vad det är….INTE väljer jag den som ser fulast ut (eller minst seriös).
    Nej, här finns det många som kan bättra sig! Det kan bli mycket snyggare utan att kosta en förmögenhet.

    SvaraRadera
  5. Jösses, här har det varit aktivitet :), kul, jag var dock tvungen att dra på ett möte hela dagen.

    Stilrent behöver det inte alltid vara, även om det är det enklaste (men oftast också det svåraste att åstadkomma). Det även vara en helt utflippad etikett som ändå ser snygg ut.

    Så svårt är det inte med dagens teknik att skapa etiketter och pressmaterial. Det var värre på punktiden då man kunde kopiera saker på en stencilmaskin och var tvungen att klippa ur saker ur tidningar för att få tillgång till fonter. Det gick och blev rätt snyggt.

    Jag väljer inte ofta efter flaskan, men det händer att jag gör det om det är nått extra snyggt. Står valet mellan två produkter så måste jag nog faktiskt erkänna att jag köper den snyggare av dem.

    SvaraRadera
  6. Grymt att Leon är skapad av graffitimålaren/streetart artisten Finsta.
    dokument.org/renderUtgivning.asp?p=utgivning&book=2402

    SvaraRadera
  7. Etiketten alltså, inte ölen. Innan jag visste att Leon va svensktillverkad trodde jag nån belgare snott hans stil rakt av :)

    SvaraRadera
  8. Intressant diskussion från bryggarens synvinkel. Vi på Ocean har en enhetlig design som varit "nästan" densamma från starten 2007. Logo-typen har stramats upp. Vi använder alltid samma designer vid namn Niklas Falk, med vilken vi bollar idéer emot.

    Vi kom fram till att OCEAN skulle synas tydligt (lite som Sierra) och att namnet sedan följer. Oftast ölsort (India Pale Ale mm) var temat från början men idag har vi mer namn på ölen (Ebbot Ale, Glenn No 5, Göteborgsporter, 12 Plato Lager samt India Pale Ale - efter nyår läggs en sjätte ordinarie produkt till, Ocean Västkust).

    Sedan är stilen på själva motiven vår designers tolkning av den sovjetiska affisch/reklam-designen på 20-40-tal.

    Många svenska bryggerier kanske inte tänker till på området. Min gamla arbetsplats på Jämtland är ett av de större hantverksbryggarna men också med dokumenterat fula etiketter :)

    Sedan är jag personligen också av den tråkiga typen som tycker att embalage ej ska stå för en för stor del av utpriset till kund. Det är klart att vi också skulle vilja ha mårdar runt flaskorna, specialglas handblåsta i glasriket, etiketter med bladguld, med mera - men då blir embalaget dyrare än ölet i flaskan och det är väl ingen bra idé :)

    Men jag håller med att ibland ser det inte vackert ut på svensk öl.

    Thomas Bingebo
    Bryggare
    Oceanbryggeriet Göteborg

    SvaraRadera
  9. Ni på Ocean har enligt mig en riktigt trevlig design på era produkter, dock har jag bara sett dem på bild än så länge, men det blir väl ändring på det i januari har jag en känsla av.

    Extra emballage kan man väl kanske göra på någon specialutgåva som är extremt limiterad, men i övrigt så behövs det inte. Det räcker gott att etiketten ser inbjudande ut och det behöver normalt inte kosta skjortan som konsumenterna betalar.

    Kul att höra dina synpunkter Bryggare Bing!

    SvaraRadera
  10. Hej och tack för komplimangen!

    Henok

    Ps. en liten rättelse bara. Det är Karl Grandin (www.karlgrandin.com) som har gjort Omnipollo/Leon och inte Finsta. ds

    SvaraRadera