söndag 27 november 2011

Örebro Öl och Whiskyfestival 2011 - sammanfattningen.

Här kommer nu äntligen den totala sammanfattningen över förra helgens aktivitet. Det vill säga Örebro öl och whiskyfestival. En festival som återigen slog rekord i antal besökare.

Folkets val gick till följande drycker:
Festivalens bästa Lager - Bryggmästarens Premium Guld - Åbro Bryggeri
Festivalens bästa Ale - India Ale - Nils Oscar
Festivalens bästa Porter/Stout - Konjaks! Stormaktsporter - Närke Kulturbryggeri
Festivalens bästa Veteöl - Not just Another Wit - Mikkeller, importerad av Brill & Co
Festivalens bästa Julöl - Julnarren - Hantverksbryggeriet

Mina val hade dock inte blivit det samma utan de hade blivit som följer:
Festivalens bästa Lager - American Dream - Mikkeller
Festivalens bästa Ale - Behemoth - Three Floyds
Festivalens bästa Porter/Stout - Konjaks! Stormaktsporter - Närke Kulturbryggeri
Festivalens bästa Veteöl - Drack ingen
Festivalens bästa Julöl -Santas little helper - Mikkeller.

I övrigt så får jag ändå tillstå att det var en som vanligt trevlig tillställningen. Många glada och trevliga människor på plats. Jag har hört att det var problem med köerna till att köpa kuponger, men alla gånger som det i vårt sällskap köptes kuponger var det ingen kö alls, vi handlade hela tiden på den längst ner till höger i lokalen så jag kan tyvärr inte hålla med på den punkten.

Sen har det även kommit kritik mot att det saknades massor med utställare sedan förra året. Jag misstänker att en del saknade Brill&Co som inte hade med sig en egen monter utan huserade hos Bishops arms. De hade med sig mycket, men inte alls lika mycket som när de hade egen monter förra året. Det hela räckte dock och blev över. I övrigt har jag funderat över vilka andra som saknades om man jämför med förra året och jag kan inte på rak arm komma fram till vilka det var. Efter att ha gått igenom Ölsvammels lista från förra året så kan jag bara hitta att det var Brill'arna som saknades. Vilka var det ni saknade? Däremot så hade det i år tillkommit några trevliga tillskott som t.ex. Brekeriet med deras fantastiska cider (och även öl). Det var även så att en del öl fanns bland whiskymontrarna t.ex. FrEQuency hos Philipson-Söderberg (som jag förövrigt hade stora problem att hitta, men ändå lyckades av en slump hitta mot slutet).

Jag tror jag lyckades med att prova det mesta jag hade tänkt under festivalen, men däremot så blev inte ölen från Södra maltfabriken provade, jag hittade inte tyvärr inte deras distributör under någon av de två dagarna och de jag frågade hade inte heller koll på dem. Var de ens där, var det någon som provade deras öl? Jag hade sett fram emot det.

Det känns som om jag har glömt bort att skriva ner en del saker. Kommer jag på dem så kommer det en uppdatering vad det lider.

Till sist vill jag bara tacka för en trevlig festival och även tacka alla trevliga människor jag träffade, dvs läsare, bloggare och alla utställare.

4 kommentarer:

  1. Nu går jag från minnet så det kan bli fel. Men jag tror att Irish Pub Sundsvall eller Strömsholm var med förra året. Skebo har också varit med nått år men minns inte vilket. Haandbryggeriet stog med Närke. Utöver det kan jag inte komma på någon jag saknar, jag tyckte det fanns mer än nog att prova och hann faktiskt inte med allt på mina 8 timmar på festivalen, hade lätt kunnat spendera en dag till där, eller iallafall ett par timmar till.

    SvaraRadera
  2. Strömsholm var på plats i år iaf. Haandbryggeriet var där förra året det är sant, men de var i år ersatta av en ganska namnkunnig ersättare De Molen. Så det kan man ju inte klaga på direkt.

    Kan bara hålla med. En dag till hade varit lagom. Jag kom på igårkväll att jag totalbommade och dricka öl från Dogfish head.

    SvaraRadera
  3. Ah sorry det var Sandbacka jag menade. Var lite för trött när jag skrev min kommentar.

    Instämmer, De Molen är inte att klaga på :)

    Jag tror tyvärr inte Dogfish Head fanns med. Tyvärr hann aldrig Great Brands skicka någon lista så jag satte in vad de hade med sig till SBWF. Verkar vara många som missuppfattade hur jag hanterade bortfall, så nästa år gör jag det lite annorlunda. De som bekräftar sin lista hamnar på bloggen och sen har jag en egen lista enligt årets system. Så kan jag skicka den om nån vill ha den. Oftast stämmer det rätt väl ändå.

    SvaraRadera
  4. Oavsett vilket så glömde jag i varje fall att ens fråga efter Dogfish. Så bra nivå var det på allt på festivalen :)

    SvaraRadera