fredag 4 november 2011

Recension: Nils Oscar - Coffee Stout 2011

Vätskan är kolsvart med ett litet brunt skum. Doften domineras av kaffe och lite choklad. Smaken har mycket av rostad malt, choklad, lite lakrits och en smula kaffe, dock inte så mycket  samt en liten sötma. Kaffesmaken kommer däremot senare i eftersmaken och då ganska rejält. Det är även en liten bitterhet på slutet som inte gör ont. En sak som förvånar mig är att stouten är väldigt kolsyrad, nästan lite för mycket i min smak. I övrigt är stouten helt ok, men det är inget som lyfter, utan det är en stabil öl utan några överaskningar.

Vad lyssnar man till när den här dricks då?  The Orb sitter som en smäck.

Doft: 7/10
Smak: 7/10
Antal timmar per flaska: Runt en och en halv timme
Totalt: 7/10
Prisvärdhet: Prisvärd, 22:- är inte mycket att bråka om.

3 kommentarer:

  1. The Orb, fan vad härligt! Du har en grymt bred musikgrund att stå på när du parar öl och musik :D

    SvaraRadera
  2. vadå kolsvart? den var ju mer åt cola hållet!

    SvaraRadera
  3. Anton: jag är ju musikknarkare till förbannelse och lyssnar på de flesta genrer.

    Ludvig: mitt exemplar är iaf kolsvart. Bara för att verkligen kolla så satte jag ett glas cola och ett glas no coffee stout under en lampa och det är en stor skillnad i svärta.

    SvaraRadera