måndag 6 februari 2012

Återigen en dispyt med Systembolaget.

Idag har jag återigen haft en mindre dispyt med Systembolaget. Det är inte samma butik som jag hade sådana problem med förra året. Och det spelar ingen roll var i Sverige det här utspelar sig, det kan hända precis överallt.

Scenario i butiken, jag plus tre kunder till är där, personalmässigt är de tre personer i kassan och två på golvet.

Jag: Hej hej, jag tänkte kolla om min beställning har kommit för den borde ha gjort det.

Expediten: Vad är ditt namn?

J: Uppger mitt namn.

E: Jag hittar en order, men den ser inte ut som den borde göra.

J: Det är order lagd via hemsidan.

E: Jaha, det var konstigt, men några flaskor har vi inte.

J: När kommer de då?

E:  Det är inget vi kan se här utan du får ett SMS när de kommer. De kanske var med Posten som kom nu.

J: Jo, jag vet att jag får ett SMS när de kommer, men då kanske du kan gå in på lagret och kolla?

E: Nej det kan jag tyvärr inte göra.

J: Då kan du istället gå in på lagret och hämta en Abstrakt 08 som ni skall ha enligt lagersaldot på hemsidan.

E: *knappar i systemet* Nä, några sådana har vi inte. Den tillhör en högre modul än den vi är i så de får vi inte ha i lager.

J: *visar mobilen med sökningen på för expediten* Här ser du att ni har ett antal i lager, var är de då?

E: Det måste vara ett systemfel eller något.

Då tackar jag för mig och går för jag inser att jag inte kommer att komma något längre alls i diskussionen. Så jag går sur som ett bi och handlar lite på ICA och far därefter hem. Precis när jag sätter mig i soffan hemma så vad tror ni händer? Mobilen indikerar ett mottaget SMS, från Systembolaget. Ungefär en halvtimme efter att jag har lämnat butiken. Dessutom har de nollat alla saldon på T6/T7-flaskor när man söker på butiken. Så nu får jag bege mig ut i kylan igen och starta bilen och tack vare det så blev det beslutat att vi skall käka indiskt ikväll. Kan man begära kompensation motsvarande det av Systembolaget?

Det är tur att Systembolaget inte är ett vinstdrivande företag, jösses vad mycket huvuden som skulle få rulla då på grund av kompetensbrist, brist på utbildning eller brist på kundservice (nu finns det ju en hel del butiker och folk på Systembolaget som faktiskt är jättebra på det de gör).

Jag vet att jag är sur, men jag är också en sådan som gärna berömmer företag när de har god serviceanda och god kunskap.

En sak är ju bra i alla fall, det tar inte åtta dagar för webbeställningen att komma fram.

10 kommentarer:

  1. Jag fick mina flaskor 3 dagar efter beställningen gjord på webben. Mycket trevligt.

    SvaraRadera
  2. "Det är tur att Systembolaget inte är ett vinstdrivande företag, jösses vad mycket huvuden som skulle få rulla då på grund av kompetensbrist, brist på utbildning eller brist på kundservice (nu finns det ju en hel del butiker och folk på Systembolaget som faktiskt är jättebra på det de gör)."

    Det är ett vinstdrivande bolag, bara att aktieägaren inte har så höga krav... :)

    Även om det var helt privat skulle det nog inte resultera i att huvuden rullade i den utsträckning du önskar då vi i Sverige har facken, LAS och hela den fadderullan.

    Sorgligt när personalen är motsträviga, personligen så får jag ett grymt bra bemötande på mitt lokala bolag men då har jag sprungit in och ut där under två års tid så nu känner de till mig och mina specialare.

    Jag fick mina flaskor två dagar efter jag beställde på webben, tyvärr vara det lite saker som inte kom fram men det hade jag räknat med nu när de tagit bort beställningsgränsen

    SvaraRadera
    Svar
    1. De har inget vinstintresse, iaf inte enligt deras egen hemsida. Det är väl ett av få bolag som helst inte skall sälja någonting, men ändå ta hem det som folk vill ha.

      Vill man göra sig av med folk kan man göra det, t.ex. omplacera dem på ett eller annat sätt. De kanske får jobba morgon och kvällspass och bara plocka upp flaskor eller annat i det här fallet.

      Normalt fungerar det bra, men det är mycket folk i omlopp på Systembolaget och ibland blir det helt fel. Det jag har svårast för är bemötande hos folk, nu var det inte ens så att de hade mycket att göra, det var ju för baske mig mer personal än kunder i butiken.

      Radera
  3. Min webbbeställning kom på fredagen. Den beställning jag gjorde på Systembolaget 30 minuter efter webbbeställningen kom idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra.

      Då kan vi verkligen avskriva att det tar de åtta dagar som Systembolaget vill hävda att det tar för en webbeställning.

      Radera
  4. Jag tror man har samma text som för beställningssortimentet där "den riktiga beställningen görs av butik" och i och med att man inte har lagt in alla butikersbeställningsdag har man garanterat sig med att skriva 8 dagar. (Är väll inte många som klagat när man fått SMS efter två dagar om man tror det tar åtta... men kan tänka mig det omvända...)

    Detta är citat från FAQ på Systembolaget.se
    " Varför är leveranstiden 8 dagar?

    Din beställning skickas med butikens ordinarie beställning till leverantören. Varorna finns i våra leverantörers lager och levereras ut till butikerna. Oftast går det fortare än åtta arbetsdagar. Vi kontaktar dig när varorna finns att hämta i din butik."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter ju väldigt rimligt och jag har faktiskt inte läst FAQ. Fy på mig :)

      Radera
  5. Fast är inte webbsaldot det som finns i depån?

    Annars så blir det ju snart samma härva som när Hello My Name is Ingrid lanserades i beställningssortimentet?

    Kan tillägga att jag inte beställde via webben denna gången då jag får lite dåliga associationer till "8 dagars leveranstid" ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det bör vara samma saldo, men jag har inte fått det bekräftat.

      I december när tjänsten lanserades så kunde websaldot ena dagen vara 0 för att nästa dag vara typ 24 igen. Beställde man då samma vara i butik när det var noll på websaldot så gick det alldeles utmärkt då det fanns kvar på depån.

      Däremot det här släppet så stämde siffrorna på websaldot med vad som fanns på depån.

      Det där med 8 dagars leveranstid kan vi stryka vid det här laget, många inklusive mig har fått sina leveranser efter 2-3 vardagar.

      Radera