tisdag 7 juni 2011

Samtal med Systembolaget.

I lördags var jag på Systembolaget då det stod på deras hemsida att de hade fått in en större mängd IPA is dead, vilket var på tiden då den sålde slut på runt 30 minuter i torsdags. De fanns så klart inte i hyllan så jag var tvungen att leta upp en expedit och då följde nedanstående konversation.

Jag: Hej, har ni Brewdog IPA is dead? Jag kan inte finna den på hyllan och det enligt hemsidan skall det finnas.

Expediten: Jag skall gå ut på lagret och kolla.

[väntetid på runt fem minuter]

E: Jag hittade dem på lagret, men det är bara för kunder som har förbokat dem.

J: Varför visar ni dem då på hemsidan? Det är inte många butiker som gör det.

E: Vi måste göra det, det är vår policy. Allt som finns i butiken skall visas på hemsidan. Dessutom får inte vi ha de här flaskorna i lager om det inte kommer en beställning på dem då de tillhör T9-sortimentet.

J: Ett, den ligger inte i T9-modulen utan i T5-modulen. Två, hade den tillhört T9 modulen hade ni själv fått välja om ni ville ta in och sälja den eller inte då det är ordinarie sortimentet. Tre, det finns en hel del butiker i Sverige som inte tillhör T5 som har den i lager. Fyra, de finns inte i butiken om de är beställda.

E: Vi får inte ha varor från T9 i vårt sortiment då vi inte har tillräcklig försäljning.

J: Det låter väldigt konstigt att det är så på ett ordinarie sortiment som alla butiker får ta in från.

E:  Ja så är vår policy, du kan ju ringa och kolla med kundtjänst om du vill.

J:  Nej, jag tror nog inte att vi kommer så mycket längre i det här fallet...

Så jag vänder på klacken och går därifrån eftersom det står klart att jag inte kommer att få med mig några flaskor hem. När jag kommer hem så kollar jag deras saldo igen och då är helt plötsligt samtliga borta från hemsidan.

Frågan jag ställer mig är, visst tusan får butikerna själva avgöra om de skall ta in varor från T9? För det kan ju knappast ha försäljningsmål i butiken, jag menar de skall ju helst sälja så lite som möjligt. Dessutom är det bra av personalen att börja kasta sig in och nämna moduler för kunder, och dessutom inte ha koll på det hela. Sen skall de väl inte ha beställningar visade på hemsidan? De butiker jag normalt beställer ifrån visar inte när mina flaskor har kommit.

Som ni märker så är jag fortfarande småirriterad på hur de bemöter sina kunder. Normalt och i de flesta fall älskar jag Systembolaget, men det är när sånna här saker händer som man önskar att det fanns lite konkurrens. Dessutom har jag fått ordrar stängda på Punk IPA'n på burk med hänvisning till att den numera finns i ordinarie sortimentet och inte kan beställas (resultat, jag har fortfarande inte fått någon burk).

Undrar förövrigt om mitt IPA is dead-pack som jag beställde i torsdags kom idag eller inte, det vet jag först imorgon.

Nu är det färdiggnällt, tack för att ni har stått ut med mitt gnällande och hoppas att ni har haft bättre tur hos Systembolaget på sistone. Ha en trevlig kväll!

7 kommentarer:

  1. Vilket systembolag gäller det? Har märkt att hur rytiner och saker fungerar och eftrföljs varierar jraftigt mellan olika butiker..... Gör det näst intill omöjligt som kuns att veta HUR det skall fungera och vad vi kan förvänta oss. Finns det ingen manual som butikerna SKALL följa, eller är det "gör som ni själva vill" principen systembolaget kör....

    Bor själv i stockholm och har märkt gigantiska rutinskillnader mellan olika bolag...

    SvaraRadera
  2. Det var inte gnälligt. Det Var berättigat!!!!//Malt

    SvaraRadera
  3. Jo det är stor skillnad mellan olika butiker det märks ! Vissa har nog en ingrodd attityd att inte vara för hjälpsamma och serviceminded medans andra verkligen är måna om sina kunder och att hjälpa till . Hoppas att du lyckas få tag på en uppsättning iaf !

    SvaraRadera
  4. Jag ville beställa Yeti Espresso för två veckor sen, och fick svaret att dom inte hade den i sortimentet. Svarade att det är därför jag vill beställa den. Två veckor senare har jag inte fått någon och den är slut överallt. Dom ska kolla hur det kunde bli fel, vilket ju inte riktigt hjälper min paralellprovning.

    SvaraRadera
  5. Varje butik har ett givet sortiment, vilket innefattar alla varor till och med den T-modul som de tillhör. Utöver detta sortiment har alla butiker ett givet antal fria val som beror på hur stor butiken är. Dessa val får göras från valfri T-modul. Modul T9 är den högsta modulen och dessa varor är inte obligatoriska i någon butik.

    När du som kund kommer för att hämta din beställning, ska personalen "leverera" denna vara i deras datasystem. Detta görs för att makulera beställningen i datasystemet. Varan hamnar nu i butikens lagersaldo. Du får dina beställda varor och går till kassan och betalar. Varan försvinner ur saldot. Varan är endast synlig i lagersaldot under några minuter.

    Tyvärr är det så att vissa butiker är lata och "levererar" alla beställningar i datasystemet så fort de får leveransen till butiken. Produkterna hamnar då direkt i lagersaldot och kommer finnas där ända tills beställaren kommer till butiken och betalar för varorna. Detta är ett problem som även jag under en längre tid stört mig väldigt mycket på.

    SvaraRadera
  6. Joel: spelar ingen större roll vilken butik det gäller, det är iaf en butik jag inte brukar besöka normalt. Det finns processer hur de skall arbeta, tyvärr har jag inte lyckats få ut dem, men jag jobbar vidare på det för att se hur det skall vara egentligen.

    Malt: Bra :)

    Anonym1: En uppsättning borde ligga på ett annat Systembolag sedan igår om man skall gå efter antalet SMS, tre stycken på två beställningar, men sen om allt kommit eller inte vet jag inte än. Dessutom är det ibland så att de faktiskt vill hjälpa till på Systembolaget, men det känns inte som om de har rätt utbildning för det. Gäller fräst att hantera deras system.

    Anonym2: Man skall alltid säga att de skall ta den från depån. Funderar snart på att ta med mig skyltar och hålla upp där det står depån på. Ibland spelar det ingen roll hur många gånger man säger det, de försöker ändå plocka varorna på det vanliga stället, men där finns det inga. Har hänt mig någon gång, men nu har jag lärt mig.

    Anonym3: Tack, det var precis det jag misstänkte. Som sagt jag jagar processbilderna för att se hur de egentligen skall jobba. Skönt att höra att jag inte var så fel ute.

    SvaraRadera
  7. Jag tycker du ska ta kontakt med butikschefen där och berätta om händelsen så att de förhoppningsvis kan göra något åt sina brister.

    Att den finns i fler butiker än T5-butikerna beror på att även en del (eller alla?) butiker som benämns T3+ också tar in T5-nyheter.

    SvaraRadera