måndag 6 februari 2012

Kändisar dricker tydligen bra öl.

I nätupplagan av Aftonbladet kan vi läsa att Per Holknekt har haft det roligt i Stockholm, en liten tillställning utomhus för runt 450 personer. När polisen kom dit och gjorde en razzia så skedde följande "polisen fann 696 tomma ölflaskor och 125 tomma vinflaskor i lådor" samt att "86 ölburkar av märket Brooklyn lager togs i beslag".

Så tydligen har kändisar lite smak iaf när det kommer till öl. Sen att de råkar glömma om att ansöka om tillstånd för att ha en tillställning det är en annan femma. Per har iaf begärt att få tillbaka sin beslagtagna öl.

Förövrigt så har jag missat att Brooklyn lager finns i burkform, finns den att privatimportera i Sverige?

7 kommentarer:

  1. Tycker det är märkligt att märket på ölen kommer med i en artikel om öl i beslag på en "kändisfest" (märket är i sammanhanget ointressant).... Och att märket lyfts fram samtidigt som det är väldigt tydligat att Carlsberg försöker bygga varumärket Brooklyn (tänker på local no 1 annonserna bland annat)

    Ja, jag känner mig lite konspiratorikt lagd ;)

    SvaraRadera
  2. Bra Joel! Precis vad jag också tyckte. Jag tror aldrig jag har sett något märke droppas i något sammanhang tidigare.

    Det är ju kul att det framkommer att det inte var Carlsbergs vanliga blask som de drack iaf.

    Men skall man göra kändisar glada så vet ju alla att det är flasköl som gäller.

    Sen återigen så ja, det byggs nog varumärke utav bara sjutton just nu. OCh som jag har sagt tidigare, jag har inget emot det, det är ju ändå rätt ok öl i jämnföresle med mycket annat som det annonseras om. Jag tänker på i Danmark så kör de stenhårt på öl som smakar ännu mindre än en vanlig industrilager då ungdomar inte gillar öl längre i Danmark.

    SvaraRadera
  3. Och innan någon nämner det. Jag har ingenting att göra med Brooklyn/Carlsberg, jag är inte köpt av någon av dem. Jag har inte ens fått en pava gratis av dem någongång.

    SvaraRadera
  4. Det intressanta här är inte hurvida Holknekt och co drack Brooklyn (fick säkert bra pris/gratis i varumärkesbyggande syfte..det andra dricker vill jag också dricka principen), utan hur Carlsberg har kommit åt artikelförfattarna. Varumärket tillför inte artikeln något av nyhetsrelevans, men, lyfts det fram av ren välvilja (de har redan blivit "frälsta" av Brooklyn) av textförfattarna, eller finns det ytterliggare motiv (ev ekonomiska) till "namedroppingen"? Samt ur ett kommunikationsvetenskapligt perpektiv: Hur tog sig varumärket i artikeln förbi "Gatekeepern" på aftonbladet? Har de avskaffat den funktionen eller är det fler inblandade?

    (har nog sett för mycket X-files i mina dagar ;) )

    SvaraRadera
  5. Har vi tur är det så att de att de har fått kopian på polisrapporten och citerat rakt ur den. Är de inte så kommer dina funderingar verkligen i ljuset.

    Gatekeeper/kontrollant/annat_bra_namn tror jag nog att de har skippat sedan ett bra tag, det är oroväckande mycket saker som "slinker" med i artiklar.

    Det är bara i Aftonbladet de uppgifterna framkommer. Jag har läst ett antal andra nu och där står det bara att alkohol har blivit beslagtaget.

    Man kan ju bli konspiratorisk för mindre :)

    SvaraRadera
  6. "Förövrigt så har jag missat att Brooklyn lager finns i burkform, finns den att privatimportera i Sverige?"

    Brooklyn Lager finns inte på burk i Sverige och den går inte att privatimportera, som svar på din fråga i slutet.

    // Anställd på bryggeriet som eventuellt ligger bakom konspirationen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var väl det jag tänkte :)

      Så det är du Adam som är läckan till Aftonbladet? :) <-Obs! skämt för den som inte fattade det.

      Radera