tisdag 17 maj 2011

Recension: Nøgne Ø Dark & Red Horizon

Då det är Norges nationaldag idag så kör vi lite Norska öl som kom för en stund sedan på bolaget.

Dark Horizon 3rd edition

Kolsvart med ett litet brunt skum. Doften är fantstisk och man hittar kaffe och choklad där. Smaken är söt med massor av karamell och lite choklad. På det hela taget en riktigt bra dryck att sippa på i soffan under lång tid. Gärna dela upp den på flera dagar eller dela den med vänner. Dricka en hel flaska på direkten skulle nog vara fysiskt omöjlig då den är väldigt söt.

Till denna söta men mörka dryck passar det lyssna på Lykke Li, som kombinerar de båda väldigt bra.

Doft: 9/10
Smak: 8/10
Antal timmar per flaska: Fem-sex timmar nog inte omöjligt om man sträckdricker den.
Totalt: 9/10
Prisvärdhet: Mer än prisvärd. Får ni tag på några flaskor, köp och göm i källaren i många år.

Red Horizon

Ganska ljus öl, hade första gången väntat mig en red ale eller något rött i glaset, men där gick jag bet. Doften är söt och man får en sting av alkohol i näsan. Smaken är söt, fruktig, lite oljig och en hel del alkohol, vilket inte är konstigt med tanke på att det är 17% i den. Det här är galenskap på flaska och dessutom riktigt bra.

Red Horizon gör sig väldigt bra med Kaizers Orchestra (gärna då de två första skivorna), lite småvresigt, lite oljefat, men samtidigt någon konstigt balans.

Doft: 7/10
Smak: 8/10
Antal timmar per flaska: Två timmar
Totalt: 8/10
Prisvärdhet: Prisvärd, en spännande dryck som man bör uppleva åtminstone en gång i livet.

2 kommentarer:

  1. Favoriten av de två är Red Horizon. Skall inom snar framtid sprätta upp en Sweet Horizon som jag hört lite blandade reaktioner på...

    SvaraRadera
  2. Sweet måste jag köpa och prova, borde om inte annat fungera till efterätter. Där även Dark gör ett bra jobb.

    Hur jag vid förra tillfället jag provade Red kunde tycka att den var blaskig är för mig en gåta :).

    SvaraRadera