lördag 7 maj 2011

Recension: Mikkeller Koppi Tomahawk x Odoo Shakiso Coffee IPA

Uppe tidigt en lördagmorgon för att åka iväg på lite äventyr, men först en liten recension av ett öl med ett av de längsta namnen, det längsta är nog taget av Mikkellers elever i To Øl. 
 
Jag hade verkligen sett fram emot den här kaffe-ipan, har nämligt blandat kaffe med punk IPA tidigare med ett fantastisk resultat. När jag öppnar flaskan så förväntar jag mig att det skall komma en kaskad av kaffedoft, men inget dyker upp. Det luktar istället ren IPA, dvs lite blommigt med lite kåda, inte tokigt alls. Smaken då, jo även där finns det inte mycket till kaffe. Har de kokat kaffe i lokalen och glömt att slå i den i ölet? I övrigt så är det inte en så tokig IPA, rätt härlig beska, en hel del citrustoner. Inte dumt, men det är inte alls vad jag ville ha i den här kaffe-ipan. 

Till det här lyssnar man på något som är lagom schizofrent, Mr. Bungle.

Doft: 6/10
Smak: 6/10
Antal timmar per flaska: tjugo minuter.
Totalt: 6/10
Prisvärdhet: ok, trodde inte jag skulle skriva så om en dryck från Mikkeller, men det här är inte vad det borde vara.

2 kommentarer:

  1. Hur mycket kaffe har du till en punk?

    SvaraRadera
  2. Joel: lite svårt att säga, jag brukar bara slå i en skvätt. Skulle gissa på en 6-10cl per flaska. Och jag har bara provat på den gamla punken

    Förövrigt, provade koppin igen dagen efter öppning, och den är baske mig bättre mycket bättre. Fortfarande inte mycket till kaffe med klart med beska och frukt. 7 av 10, skulle vara 8 om de inte hade sagt nått om kaffe.

    SvaraRadera