söndag 3 mars 2013

Storleken har betydelse

Det här med att storleken inte har betydelse är bara båg. I det här fallet talar vi om förpackningarnas storlekar. Jag har utvecklat mer och mer hat mot så kallade bombers (650ml) och buteljer i 750ml storlek. Mot 500ml har hyser jag bara lite agg mot. Varför har det blivit så? Jo oftast så är ölen så pass alkoholstark att man inte bör dricka den själv och titt som tätt så är det svårt att få tag på någon att dela den med då folk dricker industrilager eller vin på fester. Det är inte bara alkoholen som är problemet, jag blir dessutom uttråkad efter en stund, det är inte många flaskor som man orkar ta sig igenom.

Det bästa för min del skulle vara om buteljerna var i 10cl eller något åt det hållet. Visserligen så skulle de mer eller mindre kosta lika mycket som en stor flaska, men det skulle nog inte göra så mycket egentligen, fördelen är att de skulle bli uppdruckna och inte som de stora flaskorna som hamnar i källaren i väntan på bättre tider. Dessutom så skulle kanske bryggerierna kunna ordna mixpacks med hela deras sortiment så man kan dricka sig igenom hela sortimentet på en kväll utan att vara en hel arme.

Alla de här tankarna kom efter att ha druckit Ghost Deer från Brewdog som kom i en härligt piffig förpackning på 6cl, en lagom portionsstorlek.

Hur känner ni inför det här med stora flaskor?

11 kommentarer:

  1. Tycker 33cl är helt perfekt, 50cl är för mycket och över 50cl är alldeles för mkt, själv står tvingas jag att stå över en hel del öl i bombers just pga det känns så sjukt onödigt att köpa en sådan stor flaska. Hade all öl kommit i 33cl hade jag vågat prova betydligt fler.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 25cl är mitt favoritmått när det kommer till standardflaskor, synd att inte fler använder dem, men 33cl funkar det också.

      Radera
  2. 50cl är lagom och 33 fungerar också fint. Absolut inte mindre än 33cl.

    SvaraRadera
  3. Nix, inte mindre än 33. Om det är en bra öl vill man dricka ordentligt av den. Älskade tex Mikkellers George men hann knappt börja njuta innan den vsr slut.

    SvaraRadera
  4. Lite kommer jag att tänka på "Pivni Filosof" som tycker tvärtom. Exempelvis här: Style Nonsense.

    SvaraRadera
  5. Jag tycker 25 till 37,5cl funkar bra beroende på hur kraftig ölen är. 75cl är ju enbart till för att delas, så som jag ser det. En 65cl bör ju också delas, men kan funka, tex en rejäl IS som man får brottas med hela kvällen så man får känna på hur den förändras från kylskåpskall till rumstempererad. 50cl är det som går bort mest för mig, det hamnar liksom lite mitt emellan och jag väljer normalt sett bort öl på 50cl just pga detta om det inte är en helt speciell öl.

    SvaraRadera
  6. 25-33cl för starka öl. 50cl fungerar utmärkt för "hinkaröl" typ pale ales och dito.

    SvaraRadera
  7. Håller helt med! Jag har mer och mer börjat välja bort >=65-cl-flaskor, i februari-släppet var det mycket kul som föll bort pga storflaskor.

    SvaraRadera
  8. Ja att dricka en >50cl själv är inte något man bara gör sådär. Dock finns det ju positiva sidor på en sådan sak med. Om man inte dricker en själv så är det desto lättare att spara undan flaskan ett tag för att sedan plocka fram vid tillfälle när man är fler som uppskattar ölen. Funkar bäst med lagringsbara öl så flaskan med Double Bastard hade gärna fått vara mindre.

    SvaraRadera
  9. Att dela en stor flaska med andra ölintresserade, gärna över en bit god mat, är bland det bästa jag vet. Jag skulle aldrig ens komma på tanken att köpa öl i pyttesmå och onödigt dyra flaskor.

    SvaraRadera
  10. Njä, tycker precis tvärtom. En riktigt bra öl förtjänar en 65 eller 75 cl, antingen att dela eller sippa på under en kväll. Undantaget är väldigt alkoholstark öl, då vill jag absolut inte ha stora flaskor - om jag inte ska dela. Skulle t ex inte alls vilja ha Dogfish Head World Wide Stout eller 120 Minute på bomber, då skulle det bli alldeles för mycket.

    Abstrakt-serien tycker jag har en mycket sympatisk storlek - 37,5 cl. Snygg flaska, känns lyxig och mängden är helt perfekt.

    Tycker faktiskt att det finns plats för alla storlekar mellan 25 och 75 cl, allt beroende på tillfälle och sällskap. Dessutom känns det lyxigt med lite större buteljer.

    Skulle däremot bryggerierna i större utsträckning börja med mixpacks med lite mindre flaskor skulle jag haka på direkt! Vore ju hur bra som helst med t ex Mikkeller Black Hole i alla fatlagringar på typ 6x18,75cl. Blir som flighter på barer i USA - vore riktigt bra!

    SvaraRadera