torsdag 7 mars 2013

Fyra sekunder, underbart är kort.

Eller det tog kanske fem-sex sekunder innan det var över (Uppdaterat: enligt officiella siffror så tog det hela sju sekunder). En fördel att det gick så fort var att Systembolagets servrar faktiskt överlevde den första smällen, men sedan efter en minut ungefär var sida lika död som en sik som fiskats för flera dagar sedan. Efter cirka 40 minuter så hade sidan återhämtat sig såpass att man kom in. Det är beklagligt hur det är med Systembolagets serverpark, den går ner varje gång det är släpp som man kan beställa via hemsidan.

Beklagligt är att alla som ville inte kunde få sig en butelj Westvleteren 12. Kvoten borde ha varit lägre än de fyra flaskor som nu var kan man tycka. Frågan är bara vad som hade hänt med sidan då, om det hade kraschat istället innan alla hade fått boka sina flaskor. 

Lasttester görs på sidan, det vet jag, men exakt vad de har visat vet jag inte, uppenbarligen inte tillräckligt allvarliga brister för att det skall till en utökning, eller så har det utökats och det räcker ändå inte till. Hopplöst är vad det är. Speciellt för oss som inte kan ta oss till en butik vid släpp (eller i det här fallet då alla är hänvisade till hemsidan).

Vill man se hur det räknar ner så har Helbergs Humle fått det på film.

5 kommentarer:

  1. Jag var imponerad över att det fungerade så bra för oss som redan var inloggade och bara väntade på att knappen skulle bli grön. Var dock överraskad att det gick så fort! Jag är iaf glad för jag fick vad jag ville ha.

    SvaraRadera
  2. Var inloggad en timme innan och knappen blev aldrig grön, gick direkt till Slutbokad. :-/

    SvaraRadera
  3. Skitsystem. Bokning 48h timmar innan och lottning => Inga belastningsproblem. Det är ju ändå slumpen som avgör här...

    SvaraRadera
  4. Är det inte lite konstigt att vissa upplevt att dom hade gott om tid å faktiskt lyckades boka 4 st, medans andra inte ens fick en ärlig chans? Min boka knapp blev aldrig grön, den uppdaterade sidan 2 sekunder efter 10 och BAM, fullbokat? Å andra sidan har jag 500:- över till annan god öl, men lite bitter är man allt

    SvaraRadera
  5. Tråkigt att det uppenbarligen inte fungerade lika bra för alla som för mig. Jag har en snabb dator och ganska snabbt internet så det kanske spelade in. Jag hade öppnat både Internet Explorer och Chrome, samt loggat in några minuter innan 10. Knappen blev grön i båda läsarna samtidigt.
    Det är ju dock absolut inte OK att tekniken skall göra att vissa får och andra inte, så lottning kanske vore ett alternativ?

    SvaraRadera