onsdag 6 mars 2013

Inför Linköping Beerexpo 2013

På lördag (9 mars) är det återigen dags för Linköping Beerexpo, i år åter tillbaka på Cupolen så förra årets toalettproblem lär vara som bortspolade i år. För min del har det gått troll i den här mässan, jag lyckas inte ta mig dit någon gång, i år hade jag bestämt mig för att åka redan efter förra årets mässa, men sen dök det upp tvillingar som gör att jag känner att jag inte vill lämna hemmet alltför mycket. Klart synd att jag inte har lyckats tagit mig till Linköping, men bättring skall ske, nästa år skall jag vara där. Det är ju en sån trevlig mässa, kollar man sedan på vad som ställs ut så är det en hel del intressant. Det märks på mina rekommendationer att våren är på väg, det är mycket dubbel-IPOR (hur fasiken böjer man IPA i plural egentligen).

Ni som skall dit, för det skall ni väl? Ta det lugnt, drick mycket vatten för att hålla yrslet borta och för att ni skall må bättre dagen efter.

Alambic
Alambic har inte inkommit med en lista än så länge, men de brukar dela monter med Eskilstuna (vilket det ser ut som de gör även på kartan). I övrigt kan man prova något från Brouwerij Van Eecke.

Brekeriet
Uj, det börjar så bra, Cassis är ett måste att prova och frågar man mig så måste man bara prova Brillant som var helt suverän i Stockholm. Som om inte det vore nog måste man prova BP1, deras prototyper är alltid intressant (säger jag med erfarenhet av en). Om man inte gillar öl så har de grym cider också.

Cask Sweden
Här finns det ännu ingen lista, men de lär ha med sig saker från Brewdog och Boulevard Brewing Co. Så håll utkik efter I Hardcore You från Brewdog och Double Wide India Pale Ale från Boulevard.

Elixir Wine
Ännu ett ställe utan lista, men en sak är säker, det är dansk öl och mycket är bra. Saker att kolla efter är Stronzo 1000EBC och Det lile bryggeri 200

Eskilstuna Ölkultur
Här gäller som vanligt att prova deras dubbel-IPA (tidigare Anders dubbel-IPA) och nu även deras svarta IPA som enligt rykten skall vara riktigt bra.

Jolla Choklad & Dessert
De har med sig praliner innehållande diverse öl, bland annat en egenbrygd porter, det kan vara spänannde.

Jädraås Bryggeri
Jädraås har jag faktiskt inte prova något av alls, så jag kan rekommendera er att gå lite wild and crazy och prova igenom hela sortimentet eller fråga dem bakom disken vilken deras favorit är.

Malmö Brygghus
Oj, här finns en klar rekommendation, Crand Crew, gillar man suröl så får den inte missas på några som helst villkor, en otroligt sur suröl på ett bra sätt. Annars gillade jag Cacaoportern när den var med i Örebro, men jag har hört andra som inte är lika förtjust i den.

Motala Brygghus
Ännu ett bryggeri jag inte har provat något från, även om det är flaskor på väg. Jag skulle som besökare helt klart prova deras dubbel-IPA och deras imperial stout för att se vad de går för.

Nils Oscar Company
Har ingen lista, men jag har hört en liten fågel viska att de har med sig FrEQuencys senaste alster, en dubbel-IPA som just är kokad hos Nils Oscar, tydligen med obscena mängder humle. (finns den inte i den här montern så är den i Philipson Söderbergs monter).

Närke Kulturbryggeri
Jag slår som alltid ett slag för Gransus som jag älskar, men som vissa har svårt för, men den är helt klart värd att provas. Sedan är ju bitter en klassiker vid det här laget, alltid lika bra.

Oceanbryggeriet
Järntorgets Arbetarporter och Whitbread Golding Vareity har jag inte provat därifrån sedan tidigare så det skulle jag helt klart göra, annars är ju Ebbot stabil och bra.

Oppigårds Bryggeri
Oppigårds har med sig lite nyheter Brewers Brown och 1200 m Djupt som kan vara intressanta att prova. Vågar man inte prova något nytt så rekommenderas Thurbo Stout, eller varför inte prova hur Amarillon är i år.

Philipson Söderberg
Prova några av FrEQuencyprodukterna om ni inte har gjort det sedan tidigare.

Strömsholms Brygghus
Här kan man allt börja dagen med en En riktig lättöl som är en riktigt bra lättöl, i övrigt så är Gråskägg bra.

VilleValla Pub
Ställer ut med öl från nedanstående leverantörer.

Brill & Co
Ja, vad säger man, det är som vanligt bara att blunda och peka. Några rekommendationer skall jag nog kunna bjuda på ändå, Hantverksbryggeriet Bödeln, Mikkeller Hop Burn High, Dugges Idjit!, Nøgne Ø Imperial Stout, 3 Fonteinen Oude Geuze Vintage Geuze och Southern Tier Crème Brûlé Stout. Om inte det skulle vara nog så finns det annan god öl att gå loss på.

Galatea Spirits
Även här en hel del godisar så det är bara att lista dem, Westvleteren 12, Trappistes Rochefort 10, Thornbridge Raven Black IPA, De Molen Bommen & Granaten och De Molen Hel & Verdoemenis.

Wicked Wine
Ännu ett ställe med massor av smaskens, så även här en liten lista. Sierra Nevada 30th Anniversary Black Barleywine, Flying Dog Double Dog Double PA, Mohawk Black Rocket Porter -11, Mohawk Double Rocket Belgo-American Barrel Aged Barleywine, Stallhagen Baltic Porter och så självklart kör man en vertikalare av Uinta Labyrinth Black Ale.

Ängö Kvartersbryggeri
Har man inte provat Bistra årens Ängöl så bör man göra den, den är bra och lagom udda då. Annars rekommenderas Schlager från ett självrunnet fat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar