måndag 15 augusti 2011

Reportage: PangPang Brewery

I Hökarängens centrum beläget i en källare omgivet av stora buskar ligger Sveriges minsta ölbryggeri.Vi (dvs jag och min fru) tog oss dit en regnig och åskfylld (var det pangpang så var det) dag i augusti. När vi kom fram var vi rejält blöta, ibland får man göra allt för konsten. Var det värt resan? Det var det verkligen.Vi fick ett fantastiskt mottagande av bryggaren och ägaren till PangPang Brewery. Väl inne såg vi att uppgifterna om det skulle vara Sveriges minsta bryggeri inte alls var överdrivet. Lokalen är på cirka 90 kvadratmeter varav en del var kylrum och maltlager.
Historierna om bryggeriets uppstart och uppbyggnad var riktigt roliga att höra och man förstår att det har varit en del problem att lösa. Bara till exempel det faktum att få in kokpannan i lokalen då det var smala dörrar och pannan var alldeles för stor. Det slutade med att man fick hyra in starka lyftkarlar som lyfte den genom ett fönster. Galet, men det fungerade uppenbarligen och nu står pannan där och gör sitt jobb med bravur. Ägaren hade som mål att få till den första batchen så den skulle gå att sälja. Lyckades han med det? Jodå, det gjorde han, och den smakade bra, jag fick mig en skvätt av den på plats. Friskt vågat! När vi var där hade precis andra batchen blivit klar och skulle flasktappas. Jag fick med mig en flaska av batch två som kommer att recenseras inom kort.

Allt i bryggeriet sker för hand. Det finns inga automatiserade processer överhuvudtaget. PangPang säljer för närvarande inga fat utan det är enbart flaskor som gäller. Även de handtappas, korksätts och får etiketter ditsatta för hand.
En tanke med bryggeriet är att det skall vara nya typer av etiketter till alla olika öl som kommer ut från bryggeriet. Till det första ölet Puttin' in hours har etiketten gjorts av Björn Öberg.

Ägaren kommer från en bakgrund inom restaurangbranschen och har kokat öl hemma i ett antal år. Han har inte deltagit i SM utan enbart gjort det för sig själv.

Nu ser iaf jag fram emot nästa öltyp som vi fick lite förhandsinformation om och som vi lovade att hemlighålla. Det lät iaf som det kommer en bli en ytterst trevlig bekantskap.

1 kommentar: