tisdag 16 augusti 2011

Gotlandsbesök

Här skulle det egentligen ha varit ett reportage om bryggeriet i Visby. Det blev inte riktigt så då jag inte fick komma in där. Jag hade ett par veckor innan avfärd mailat bryggeriet och kollat om de hade några visningar under tiden vi var där. Inget svar kom, men jag hade läst att de skulle ha visningar mer eller mindre varje dag på sommaren så jag tänkte att det är väl bara att traska dit. Efter att ha varit på bryggeriet ett par gånger varje dag och inte sett en kotte i lokalerna (dock förstod jag att de var där någon gång per dag då det låg nya rester av kokning utanför i containrar hela tiden). Sista dagen gick vi till turistbyrån och fick där ett nummer till den som har hand om guidningarna på bryggeriet. När jag ringde honom så sa han att det är bara att gå till bryggeriet så skulle man få en visning. Den dgen lyckades jag faktiskt få tag på en bryggare, men de släppte inte folk i bryggeriet utan guiden. Så det blev inget av med det. Det jag kan säga om bryggeriet som man såg genom fönstret var att de hade snygga pannor från Kaspar Schultz.

Då det inte blev ett bryggeribesök så kan jag istället ta och sammanfatta öl-livet på ön i övrigt. Något de har varit extremt duktiga på är att de serverar öl från Gotlands bryggeri på i princip varenda krog och restaurang. Oftast är det inte större utbud än så. Det kan möjligen finnas något annat från Spendrupskoncernen.

Stället med det största ölutbudet på ön är Black sheep arms som är en pub i brittisk anda. De hade en hel del på fat och ett ganska stort utbud av öl på flaska. För att vara en sådan liten stad som Visby faktiskt är normalt så var det imponerande att se.

Matmässigt på ön var det ett helt ok utbud. Kanske något dyrt, men det kan ju bero på att det är en sommarö med mycket tillresta turister som kan tänka sig att betala lite extra. Dock så var inte priserna på öl alls lika högt satta, utan de kändes som om de hade prissatt dem rätt bra och i vissa fall riktigt billigt.

3 kommentarer:

  1. När jag hade vägarna förbi för två(?) somrar sedan så knatade vi helt enkelt in i bryggeriet. Där stötte vi på en karl som uppenbarligen var i färd med att brygga. Han lät oss titta runt lite på egen hand (det var inte så stort) och paketerade sedan de veteölsglas vi köpte.

    SvaraRadera
  2. Wisby Weisse är en god öl!

    SvaraRadera
  3. Kim: Vilken tur du hade. Jag tror inte jag har träffat på en byggnad som har varit mer låst än bryggeriet. =)

    Thomas: Jag har inte provat den ännu, men det står några flaskor hemma.

    SvaraRadera