lördag 4 maj 2013

Systembolagets förträfflighet.

Nu när du läser det här så är jag nere i Köpenhamn och säkerligen shoppar en del öl styckevis på flaska över disk hos en och annan handlare.

Det får mig att tänka på att vi faktiskt har det rätt bra i Sverige ändå. Jag tänker på Systembolaget och dess möjligheter. Skulle det avskaffas då blir det mer eller mindre stört omöjligt att t.ex. få tag på bra öl utanför de större städerna. Tack vare Systembolaget så kan man ju få sin "finöl" skickad kostnadsfritt till butiken i till exempel Kiruna. Det skulle vara totalt omöjligt om det hade varit massor med småbutiker. Det som hade hänt då var att man hade fått betala tämligen dyr frakt.

Priset kan även det sjunka när man tar det genom Systembolaget då det är större volymer som köps in vilket förhoppningsvis ger ett billigare inköpspris. Dessutom, utbudet är om man räknar med beställningssortimentet och framförallt privatimport otroligt stort. Det är nog inte många fysiska butiker som skulle klara att kunna lagerhålla så många sorter (eller få hem dem på några dagar).

Nackdelar finns det såklart också, kommer man på klockan 20.30 en fredag att man har glömt att köpa något starkt att dricka så går man på pumpen, då är man hänvisad till folköl i vanliga butiker. Dessutom så går något fel på någon beställning eller liknande så får man inte kompensation som man skulle kunna få om det inte var hos Systembolaget.

Men å andra sidan, Systembolagets reklamationshantering av defekta varor är ju tämligen generös, det skulle nog inte en privat handlare vara.

Det finns både för och nackdelar med allt, men i dagsläget tycker i alla fall jag att det väger till Systembolagets fördel, håller ni med mig?

17 kommentarer:

  1. Jag håller med! Både utbud och service är fantastiskt på Systembolaget.

    SvaraRadera
  2. Håller med!
    Systembolaget blir bara bättre och bättre i mina ögon.

    SvaraRadera
  3. Svedn-David Svensson4 maj 2013 kl. 14:58

    Visst är Systembolaget förträffligt. Även på de mindre systembolagen går det att hitta godsaker. Tänk att kunna beställa hem öl styckevis till valfri butik helt kostnadsfritt för kunden.Vilket privat företag hade haft en sådan service? Enda nakdelem är att de öl som säljer för bra åker ut ur logistiksystemet.

    SvaraRadera
  4. jo, sb är rätt bra ändå. och det går nog att förbättra än mer. tror man kan göra stora förändringar inom ramarna.

    men som jag ser det är fördelarna med sb först och främst alkoholpolitiska och folkhälsomässiga. de distributionsmässiga fördelarna med privatisering väger för lätt mot dessa.

    SvaraRadera
  5. Jag håller helt med.
    Dom som förlorar på systembolaget är ju såna som köper fulöl i större kvantiteter.

    SvaraRadera
  6. Systembolaget som sådant behöver inte avskaffas för min del, men däremot tycker jag att monopolställningen bör avvecklas, så som skedde med Apoteket. Det borde med andra ord vara tillåtet med privatägda alkoholaffärer och/eller -kedjor som konkurrerar med Systembolaget under samma kontrollerade villkår.

    SvaraRadera
  7. en sak som jag inte helt fattar: hur kan sb ändå hålla rätt bra priser jämfört med privata aktörer?

    såg att amager pride kostar 59.90 på sb nu i maj här.

    den köpte jag i danmark för några veckor sen för ca 60 danska kronor, dvs ca 66 svenska kronor (kurs 1.10)

    ??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym; SB är en tacksam kund att sälja till, delvis för leverantören som rätt lätt etablerar sig på marknaden, delvis för oss kunder i och med att SB bara har ett 12%-igt påslag på priset.
      En butik i exempelvis Danmark dras ju med andra kostnader och drivs dessutom med ett vinstintresse av något slags, därav det högre prispåslaget. :)

      Radera
    2. Sven-David Svensson5 maj 2013 kl. 22:19

      Jag har också upptäckt samma sak. Dansk mikroöl är dyrare i Danmark. Även importöl (Brew Dog t ex.) är också dyrare. Den enda öl som man tjänar på att handla i Danmark är deras fulöl(Harbroe t.ex,) men den handlar man inte. @anonym: Det var väldigt billig kronkurs som du räknade på. Sist när jag köpre dansk valuta så kostade s den 1,20 på Forex

      Radera
    3. kronkursen har väl legat runt 1.10 ett tag nu. tidigare var den ju runt 1.2-1.25, vilket väl var övervärderat egentligen. nu verkar priset ha justerats till en mer rimlig nivå. har aldrig fattat hur den danska kronan kan vara så stark, förutom att den de facto är fast, dvs. konstlat stark.

      men sen: ok, om man alltså kunde förbättra sb's distributionssystem så kunde man få ett än bättre utbud plus låga priser? det vore ju närmast optimalt!

      Radera
    4. Hittade faktiskt en produkt som var klart mycket billigare än i Sverige, på Faktabutiken vid vårt hotell sålde de Punk IPA för 13 danska, det är klart mycket billigare än hos Systembolaget.

      Radera
    5. Påslaget är 19% och ett fast påslag, hur man beräknar inpriset från utpris eller utpris baserat på inpris kan utläsas på följande länk.

      http://www.systembolaget.se/ImageVaultFiles/id_21929/cf_364/prismodellen_121001.PDF

      Radera
    6. Sven-David Svensson6 maj 2013 kl. 19:13

      Även jag har hittat öl som är billigare i Damark än på Systembolaget. Thisteds Limfjords Porter kostar 11 danska kronor på Kvickly i Helsingör. När den fanns som tillfällig produkt på Systembolaget så kostade den 24 kronor.

      Radera
  8. Bra skrivet - även om jag har svårt att förstå hur det plötsliga behovet av att köpa alkohol efter butikens öppentider skulle vara ett "stort" problem. Om jag känner så starkt behov så kan jag ju vända mig till en restaurang/krog/pub. På samma sätt har jag svårt att förstå mig på att så många fortfarande måste handla på sena fredags- & lördagseftermiddagar!? Klarar det inte av att ha alkoholen hemma under veckan utan att "provsmaka"?
    Jag är ännu så länge överlag nöjd med bolagets service, men den kan givetvis förbättras.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett stort problem är det inte, men det är ändå ett problem jämfört med hur det skulle vara om det var en vanlig butik.

      Radera
    2. håller med. har alltid tyckt att just dessa 'problem' är futtiga.

      Radera
  9. Jag är helt mot systembolaget. Själva principen är förkastlig. Jag accepterar heller ett sämre utbud än att staten ska välja vad jag ska kunna köpa för öl. Ingen skulle väl vilja ha systembolagsprincipen när det gäller mat? En matvaruhandlare kan man ju tjata på att ta in ölen som man vill köpa, och gäller det smalare grejer får man väl beställa, precis som man gör idag? Det är väl ingen i t ex Danmark, Belgien, Frankrike eller Tyskland som skulle vilja byta bort deras nuvarande system mot systembolaget? Det är bara vi som har fått för oss att det är ett bra system. Jag tror att det är mest på känslomässiga grunder vi vill ha det kvar.
    /Erik

    SvaraRadera