lördag 8 december 2012

Recension: Peter M. Eronson - Öl från fat & flaska

Dags att recensera den bok som jag läste klar för några veckor sedan. Jag mer eller mindre sträckläste den på ett par dagar. Hade jag inte behövt sova så hade jag sträckläst den.

Boken har information om de flesta vanligare (och en del ovanliga) ölstilar och rekommenderar ett antal öl i varje stil så man kan prova själv om man blir sugen, en hel del av ölen får man utan problem tag på i Sverige. Det fanns även en genomgång om hur man brygger öl, ölets historia och om olika glas.

Boken är väldigt lättläst då herr Eronson (han driver till vardags bloggen Fat till flaska) som vanligt har ett härligt språk och att den dessutom är kryddad med en hel del bilder. Det är en trevlig bok att bläddra i när andan faller in efter man har läst ut den, dock så måste jag säga att hans andra bok "Öl : kunskap ger mersmak" är mer bläddervänlig och brukar åka fram titt som tätt.

Så på det hela taget, en bra bok för den som är intresserad av öl till och med upp till en relativt avancerad nivå. Den är dessutom en relativt bra inkörsport för de som precis har börjat intressera sig för öl, och det är en hel del i vårt avlånga land.

Betyg: 8+/10
Prisvärdhet: Mer än prisvärd, dryga 120kr är den allt värd (från Adlibris eller Bokus)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar