måndag 10 december 2012

Efter ett besök på Närke Kulturbryggeri när det firades Anna-kanna

I söndags så var jag över till Närke då de firade Anna-kanna dagen. Dagen då man normalt skall provsmaka sin julöl. Närke gör ju som bekant inte direkt många riktiga julöl så de hade istället plockat fram lite blandade vinteröl. En lista som inte gick av för hackor, utan tvärtom, skulle man se en sådan lista på fat på krogen så skulle man tro att man hade kommit till himlen. Listan på allt som serverades finns i slutet på inlägget.

De hade även en liten ölskola och berättade om bryggeriet för de som inte varit där förut eller ville få en uppfräschning. Det

Hela eventet var relativt välbesökt och det kom folk ungefär hela tiden, även om en hel del började dra sig mot stan vid 16-tiden då det var O, Helga Natt på Stortorget i Örebro. Vilken perfekt förvärmare det skulle vara för den tillställningen att sitta på bryggeriet och sippa Stormaktsporter helt ogenerat. Själv drack jag inte direkt mycket då jag skulle köra hem, det var ju ett otroligt dåligt tillfälle att vara nykter på då en hel del av mina favoriter i ölväg var uppdukade.

Jag hoppas verkligen att det hela återkommer under nästa år. Då skall jag allt låta det smaka. Vågar man hoppas på att de brygger julmust till nästa år?

Här kommer hela listan på det som serverades, dregla och njut.

  • Svagdricka
  • Jólners dricka
  • Pannknektarnas porter
  • Stormaktsporter 2009
  • Pikkimusta
  • Vintermörker
  • Anders Göranssons Bästa Rököl

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar