lördag 15 december 2012

Humligheter svamlar lite om kvalitetsproblem.

Den här veckan har jag inte varit så aktiv, men det finns andra som har varit det. Veckan snackis har nog varit det här med kvalitet på den öl som säljs i det lokala och småskaliga sortimentet. Jag var inne på det redan i September. Men den här veckan så kommer det fakta från både Manker och BeerSweden med två bra inlägg. Läs dem! Här kommer lite svammel från mig på det ämnet.

Jag tycker att det är otroligt tråkigt att det skall vara så pass mycket kvalitetsproblem som det faktiskt är, även om jag har varit relativt förskonad. Problemet är ju främst för alla som är på gång att börja intressera sig för lite annorlunda öl och gärna köper lokal öl. Smaka det då apa så lär de aldrig mer ens titta åt något annat än den vanliga lagern som de alltid köper och vet precis hur det smakar. För det finns ju en motvilja hos den stora delen av vår befolkning att prova något annat, något mörkare. Det håller dock på att luckras upp lite, men kan det som finns på hyllorna inte leverera då har vi ett stort problem. Visst självsanering bland bryggerier kommer att ske, men frågan är om det kanske till och med blir så att det blir en negativ trend totalt på ölfronten, att folk kommer att gå tillbaka till att åter dricka öl från stora bryggerier eller snarare processindustrier där allt sker under extremt kontrollerade former och allt smakar lika för varje gång och de mindre bryggerierna får ställa sig åt sidan igen, den nya bryggeridöden.

Reklamera säger ni, jovisst, det kan man såklart göra om man orkar, men det är inte alltid man orkar släpa med en butelj till Systembolaget för att få tillbaka 30:-. Dessutom vet mer eller mindre inte alla om att man kan reklamera något på bolaget. Dessutom har jag varit med om ett par gånger att de på Systembolaget skall argumentera för att jag vill lämna tillbaka något med orden "Du tycker säkert bara inte om den sorten". Det gör också att man inte blir sugen på att reklamera varor.

Det man alltid kan göra är att ta kontakt med bryggeriet. Förhoppningsvis får man ett bra svar och de tar till sig det man säger, har man otur får man även där förklaringen "du tycker säker bara inte om den sorten". Kommer sådana svar så har vi ytterligare ett problem, det visar ju på att bryggeriet verkligen inte bryr sig alls. Jag var i kontakt med Arla häromdagen för att reklamera en ostsås, dagen efter att jag ett mail med en förklaring över exakt vad som hade blivit fel med batchen och dagen efter kom det ett brev med en överraskande stor kompensation. Kan storbolagen inom andra branscher så borde bryggerier också klara av att sköta kontakter med kunder.

Som en liten avslutning och sammanfattning av vad jag vill komma fram till är att jag hoppas att de svenska bryggerierna kommer till rätta med de problem som ibland finns. Jag vet att det ibland inte blir som man har tänkt sig och att det kanske slinker in något som inte borde i processen, det må vara hänt, men då skall inte det inte ut på hyllorna. Återkommer en kund med klagomål så skall man ta det på största allvar och kolla mot sin referensbank (som jag hoppas att alla bryggerier skaffar sig) och lär sig av misstagen. Kommer det att ske så kommer ölkulturen i det här landet att blomstra och folk kommer att dricka bättre och bättre öl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar