onsdag 28 november 2012

Efter Örebro Öl & Whisky Festival 2012, Del 2 - Lördagen

Så då blev det lördag och ännu en dag på mässan, en dag som var helt oplanerad sånär som på att jag hade bestämt mig för att jag skulle ta dagen som den kom och dricka det som föll mig in, det skulle visa sig att det skulle bli en hel del riktigt bra saker. Jag tyckte inte att det blev så många provsmakningar men så här i efterhand kan man bara konstatera att det blev nog det ändå. Hela listan är längst ner. De flesta bilderna i inlägget från fredagen, de kom visst inte upp i det inlägget, men lokalen såg ju ungefär lika dan ut bägge dagarna.

Jag kom dit en timme efter öppning då jag var iväg på lite annat innan. När jag kommer in så finner jag att det är relativt mycket folk i lokalen, kanske berodde på att det var ett antal busslaster inne i lokalen. Första stoppet blev hos Brekerietgrabbarna för att prova deras Brettlehem som jag dragit mig för då jag inte egentligen gillar julöl, men den här föll mig i smaken, men det som imponerade mest på mig var provkoket BF1, otroligt bra, den måste bara bryggas till sommaren.

Efter det gick jag runt lite planlöst, talade med en massa trevliga läsare och kom på att jag faktiskt hade glömt en svensk dubbel-IPA som fanns på plats, nämligen Malmös, dock kunde den inte leva upp de som jag drack dagen innan. Så den kom på fjärde plats. Sedan var jag förbi Bishops/Brills monter och såg en flaska jag inte sett förut, det visade sig att det var Monks Elexir (Raspberry Redwine Edition) och den visade sig vara otroligt bra, en sådan överraskning. Det är inte ofta jag blir så överraskad av något.


Jag var bara tvungen att se efter om Pikku Musta (eller som den numera heter Pikkimusta) hos Närke fortfarande var lika bra som den var någon vecka tidigare, och jodå, det var den, synd att den bara hamnar i Finland. Jag hoppas dock att den på något sätt kommer över till Sverige igen.

Återigen bort till Bishops monter, och lär slumpen avgöra vad som skulle drickas, det vill säga i det här fallet vad grannen till  höger beställde för dryck. Spännande och det blev inte så tokigt. Därefter kände jag att det var dags att rensa paletten lite och kan man göra det bättre än med en gammal geuze?


Jag hamnade hos Nynäs för att jag kom på att lite Valsviken vore ju gott, och det var det, dessutom så var Thomas på ett strålande humör och det blev lite diskussioner om både det ena och det andra. Dessutom var det en hel del trevliga läsare där och så sprang jag även på mässgeneralen för Linköpingsmässan. Väl i montern så kom jag på att jag inte provat Dundermörk, så äntligen var det dags för det.

Nu började det tunnas ut lite med folk i lokalen och i montern montern hos Nynäs träffade jag även på lite annat folk jag kände och min gamle vän och kollega som kommer att hänga med ner till Danmark i vår. Det känns som om det kan bli lite hursomhelst då för det brukar hända konstiga saker när vi är i farten. Nu gjorde vi bara en öldrink baserad på 2/3 S:t Eriks #1 Enbär och 1/3 Tonic. Fantastiskt gott och en given hit i sommar. Perfekt som fördrink, även till de som skall köra några timmar senare då det blir ungefär som en 3.5'a i styrka. Vi presenterade den även för Jessica som faktiskt uppskattade den, otroligt roligt.

Resten av kvällen blev mest snack med folk till höger och vänster. Otroligt roligt. Sammanfattningsvis kan man väl säga att det var en lagom festival på alla sätt och vis. Väl jobbat alla utställare, besökare och Pyrre med resten av Conventumpersonalen. Tack så hemskt mycket till samtliga jag hade kontakt med under festivalen och även till er som jag inte var i kontakt med.

När jag skulle gå hem så kom det en tjej i 50-års åldern och tryckte brösten mot min arm och frågade om jag skulle med hem. Jag avböjde vänligt men bestämt och begav mig ut i Örebronatten. Jag återkommer nästa år, det garanterar jag, dock inte baserat på det sista som hände, utan på grund av resten av festivalen och den härliga känslan som faktiskt fortfarande finns kvar.

  1. Brekeriet BF1 9/10
  2. Brekeriet Brettlehem 8/10
  3. To Øl - Reparationsbajer 8+/10
  4. Malmö beersons dipa 7/10
  5. Uinta labyrinth 10/10
  6. Mikkeller Monks Elixir Raspberry Redwine Edition 9+/10
  7. Närke pikku musta/Pikkimusta 9-/10
  8. Hoppin' frog hop heathen black IPA 8/10
  9. Port brewing santas little helper BA 7/10
  10. 3f oude geuze vintage -06 9/10
  11. Nynäs valsviken vintersporter. 8+/10 med lite lagring ännu bättre än så
  12. Nynäs centenniale 8-/10
  13. Nynäs dundermörk dedikerad ipa 8/10
  14. Nynäs brännskär 7+/10
  15. Nynäs nysningen 7+/10
  16. Oppigårds thurbo stout 7+/10
  17. Lefthand milk stout 7/10
  18. Idiotöldrink recept kommer sen 9+/10
  19. Doris the destroyer 9-/10

4 kommentarer:

  1. Pikku Musta bytte namn strax innan festivalen till Pikkimusta. Det mesta gick till Finland, men något fat stannar i Sverige. Så håll ögonen öppna, någonstans dyker den kanske upp...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaså minsann, där har man för att man inte läste skyltarna ordentligt. Bra att det finns något fat kvar på svensk mark, då kanske man kan få återse den någon gång framöver.

      Radera
  2. Monks Elixir du drack var Monks Elixir Raspberry Redwine Edition... fantastiskt god!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att det var hallon i den gick inte att ta misstag på :). Den åker in helt klart på önskelistan inför jul.

      Radera