onsdag 21 november 2012

Efter Örebro Öl & Whisky Festival 2012, Del 1 - Fredagen

Örebro Öl & Whisky Festival är nu över för i år. Det man kan sammanfatta den med är att det var en fantastisk festival.

I år var det inte mycket till kö när jag kom vid 15-tiden på fredagen, kanske runt 30 meter, året innan så var den hela vägen runt hörnet på arenan. Det gick otroligt fort at komma in kön var borta inom tio minuter. Sedan verkar det ha rullat på ungefär hela kvällen men en liten men naggande god kö. Rekord blev det visst på besökarantalet på fredagen, 3500 var i lokalen. Det var inget som märktes under kvällen utan man kunde utan problem röra sig runt i lokalen, som förövrigt var lite ommöblerad så här lagom till fem års jubileet. Ommöbleringen var helt klart till det bättre då det blev bredare gångar.

Dagen började som sig bör när man är i Örebro hos Närke kulturbryggeri och provsmaka sig igenom deras sortiment. De hade med sig en liten överraskning, Death by hops, en riktigt potent dubbel-IPA som kommer från ett gammalt hembryggarrecept. De hade även med sig den intressanta Älj-äjl som delade upp folk i två läger, de som gillade den och de som inte gillade den. Jag tillhör det förra. De hade även en hel del andra godbitar med sig. De redovisas i den kompletta listan över vad som dracks längst ner i inlägget.

Därefter fick jag för mig att jag skulle köra ett inofficiellt SM i dubbel-IPA så det blev i rask takt Oppigårds nya Thurbo DIPA, Omnipollo Moebius och Närke Huvill. Efter det kan jag bara konstatera att vi har kommit på rätt köl i Sverige, nu kokas det riktigt bra och balanserade dipor. Vinnaren på plats blev Moebius, men de övriga kan ju komma tillbaka vad det lider, man vet aldrig med en dubbel-ipa.

Sedan blev det dags för en liten palettrensare så jag passade på att prova Malmös Grand crew som var slut när jag var i Stockholm. Riktigt bra får man ändå säga, och knastrigt torr, hela ansiktet snörpte ihop sig, så skall det vara.

Kvällen spenderades därefter genom att kryssa som en missil genom lokalen och prova både det ena och andra, både högt och lågt. Dessutom så passade jag på att prata med en hel del av er läsare och bryggare. Otroligt trevligt.

Bland annat så hamnade jag hos Bishops som hade Brills sortiment, alltid lika trevligt och träffa Robert från Bishop och Jonas från Brill, sen att de som vanligt hade med sig bra saker gjorde inte saken sämre. Sedan vid det första toalettbesöket så hittade jag Elixirsmonter som låg nästgårds, även de hade med sig en hel del intressanta saker, dessutom bjöd Benny från Elixir på kladdkaka till Hr. Frederiksen, gudomligt kan man bara säga.

Några få men naggande goda drycker hann slinka ner ytterligare innan det var dags att lämna mässan för kvällen för att återkomma dagen efter, men mer om det imorgon.

Här är den kompletta listan på det som dracks under fredagkvällen, det mesta riktigt bra och det glädjer mig.
  1. Närke Älj-äjl 8/10
  2. Närke DBH 8+/10
  3. Oppigårds thurbo dipa 8/10
  4. Närke huvill -2011 7+/10
  5. Omnipollo moebius 9-/10
  6. Malmö Grand crew 8+/10
  7. Napa Smith hoppageddon 7-/10
  8. Haandbryggeriet/Närke unionsöl 7/10
  9. Stone self righteous  7+/10
  10. Avery ellie's Brown Ale 6/10
  11. North coast old rasputin 8-/10
  12. Mikkeller Mielcke och hurtigkarl 8+/10
  13. Southern tier unearthly 7+/10
  14. South plains apa 8/10
  15. Amager batch 500 8+/10
  16. Stronzo scottish monks 5+/10
  17. Stronzo dark monks  8/10
  18. Amager Hr. Frederiksen 8+/10
  19. Malmö imperial kaffe porter. 5/10
  20. Malmö cacao porter 8+/10
  21. Närke/Thorslunds kagge stormaktsporter 2009 kaggen swedish oak 8/10
  22. Närke stormaktsporter 2009 9/10
  23. Mikkeller mexas ranger 7+/10
  24. Mikkeller hot Rod 8-/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar