torsdag 8 november 2012

Årets kladdigaste kväll hos Närke kulturbryggeri.

Det trevliga initiativet att fira kladdkakans dag på Närke kulturbryggeri återkom även i år. Den här gången var det hela förlagt till lokalen bredvid bryggeriet som normalt huserar örebros squaredansare. I lokalen var det bord med vita dukar och i ändan av lokalen stod tre tappkranar med öl och bredvid dem en hel hög med brownies. Det var en hel del folk och det fylldes på under hela kvällen. Jag tror dock inte att rekordet som var under IPA-dagen slogs, för då var det kopiöst mycket folk. Stora delar av ägarna till kulturbryggeriet var på plats under kvällen och serverade öl, berättade anekdoter, svarade på besökares frågor och bara var allmänt trevliga.

Brownie, grädde och porter fungerar som handen i handsken, alldeles perfekt, det är så gott så man blir alldeles lycklig.

Jag har redan nu bestämt mig att jag är på bryggeriet nästa år den sjunde november, för jag förutsätter att den här traditionen återkommer även då.

Nu till det som fanns i de tre kranarna. Ordningen är från vänster till höger från besökarnas sida. De dracks dock i en annan ordning och den ena dracks det ett antal smakprov av, ni kan väl säkerligen gissa vilken.

Jólners dricka
Efter ett recept från 30-talet. En milkstout på 3.5%. Otroligt fyllig och härlig för att vara på folkölsnivån. Det var laktosen som gjorde det enligt HåGe. Doft och smak var kaffe, choklad, russin och rostad malt. Betyget blir utan tvekan 8+/10 och utnämns av mig som det bästa folköl jag någonsin druckit

Pikku musta
Pikku musta betyder den lilla svarta på finska och är gjord för den finska marknaden och då den finska ölbaren Pikkulintu (den lilla fågeln). Har man tur kanske det kan finnas en skvätt kvar i Närkes monter på Örebro Öl & Whisky Festival. Det vet man dock inte säkert än eftersom Närke inte har listan klar över vad de tar med sig. (det som däremot nämndes var att något kanske kan ske på lördagen som man inte vill missa, jag har ingen aning om vad det är eller om det var en överdrift, men nyfiken, det blir jag allt).

Hur var ölen då? Jo tack, helt förträfflig får jag ändå säga. En amerikansk porter på 7.3%. Doften var från början väldigt parfymig för att sedan övergå i en mer klar citrusdoft. Smaken var lite rostad med inslag av citrus. Får jag gissa på den dominerande humlen så skulle jag gissa på Cascade. Efterbeskan kommer ett par klunkar och är relativ stor, men under de första klunkarna märker man ingen beska alls.

Otroligt trevlig bekantskap som man kanske inte kommer att stöta på så många fler gånger. Betyg 9-/10

Pannknektarnas porter
Nytt recept i år på en av mina favoriter. Tyvärr tycker jag att det var till det sämre. Den stora kaffesmaken är nu relativt nedtonad och det är mer eller mindre bara rostad malt som kommer fram, men en aning kaffe i bakgrunden. Fortfarande riktigt trevlig, men inte så bra som den en gång varit. Betyg: 8-/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar