tisdag 8 mars 2011

Så funkar beställningar hos Systembolaget.

Jag fick precis från en kompis se processen för hur beställningar fungerar på systembolaget. Det förklarar en hel del varför vi då och då blir utan varor fast vi beställde direkt vid öppnandet av butiken.

Så här är flödet:
  1. Du beställer hos butiken eller via e-beställningen. 
  2. Butiken tar emot din order (beställer du online får du din bekräftelse per e-post)
  3. Butikens system väntar nu på att en beställning skall gå iväg från butik till leverantör (dvs systembolaget).
  4. Detta görs oftast när de beställer övriga varor (så det kan ta en dag, en vecka eller längre). 
  5. Skulle det efter den tiden visa sig att varan är slut blir du kontaktad via sms eller e-post.
  6. Finns varan kvar levereras den till butiken från Systembolagets depå.
Tyvärr har jag inte klurat ut något sätt att ta reda på vilka butiker som beställer ofta eller hur ofta beställningar faktiskt går iväg. Någon som har erfarenhet av det får gärna höra av sig. Har du även erfarenhet om hur det fungerar i övrigt med rutiner på ett Systembolag är mer än välkommen att höra av dig för en anonym frågestund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar