Enligt ny statistik från Systembolaget och SIFO så ökar försäljningen av flasköl och enligt dem såkallad "lyxig" öl. Det är även tydligt att tjejer har börjat uppskatta öl i större uträckning. Vi får väl se om burken tar tillbaka lite andelar nu när Brewdogs Punk IPA kommer i burk efter första april.
Nedanstående är allt nedkokt i lite siffror, håll till godo.
Flasköl v.s. burköl
• Antalet flaskölsorter på Systembolaget ökade med över 90 stycken under 2010 jämfört med 2009
• Svenskarna drack närmare 50 miljoner liter öl flaska från Systembolaget under 2010, vilket är 1,5 miljoner liter mer än 2009 - en ökning som motsvarar 3 procent
• Försäljningen av burköl minskade med cirka 4,5 miljoner liter
• Flasköl står nu får 22 procent av ölförsäljningen på Systembolaget, vilket är en ökning med 3,5 procent
Specialöl
• Antalet specialöl på Systembolaget ökade med fler än 30 sorter under 2010
• Konsumtionen av specialöl ökade med 282 000 liter under 2010 (4 procent) jämfört med 2009
Säsongsöl, till exempel ale, porter och stout
• Försäljningen av säsongsrelaterad öl ökar. Den största ökningen stod oktoberfestöl för som steg med närmare 45 procent under 2010 jämfört med året innan, vilket innebär 116 000 liter
• Påskölen gick också upp och ökade med 13 procent, vilket innebär 35 000 liter
Svenskarna unnar sig gärna en lyxig öl
• 6 av 10 svenskar unnar sig då och då en lyxig öl
• 6 av 10 kvinnor kan tänka sig att dricka en lyxig öl under en romantisk middag
• 30 procent av svenskarna uppger att deras intresse för öl har ökat under det senaste året
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar