torsdagen den 17:e mars 2011

Flaskor och "lyx" ökar.

Enligt ny statistik från Systembolaget och SIFO så ökar försäljningen av flasköl och enligt dem såkallad "lyxig" öl. Det är även tydligt att tjejer har börjat uppskatta öl i större uträckning. Vi får väl se om burken tar tillbaka lite andelar nu när Brewdogs Punk IPA kommer i burk efter första april.

Nedanstående är allt nedkokt i lite siffror, håll till godo.

Flasköl v.s. burköl
• Antalet flaskölsorter på Systembolaget ökade med över 90 stycken under 2010 jämfört med 2009
• Svenskarna drack närmare 50 miljoner liter öl flaska från Systembolaget under 2010, vilket är 1,5 miljoner liter mer än 2009 - en ökning som motsvarar 3 procent
• Försäljningen av burköl minskade med cirka 4,5 miljoner liter
• Flasköl står nu får 22 procent av ölförsäljningen på Systembolaget, vilket är en ökning med 3,5 procent

Specialöl
• Antalet specialöl på Systembolaget ökade med fler än 30 sorter under 2010
• Konsumtionen av specialöl ökade med 282 000 liter under 2010 (4 procent) jämfört med 2009

Säsongsöl, till exempel ale, porter och stout

• Försäljningen av säsongsrelaterad öl ökar. Den största ökningen stod oktoberfestöl för som steg med närmare 45 procent under 2010 jämfört med året innan, vilket innebär 116 000 liter
• Påskölen gick också upp och ökade med 13 procent, vilket innebär 35 000 liter
Svenskarna unnar sig gärna en lyxig öl
• 6 av 10 svenskar unnar sig då och då en lyxig öl
• 6 av 10 kvinnor kan tänka sig att dricka en lyxig öl under en romantisk middag
• 30 procent av svenskarna uppger att deras intresse för öl har ökat under det senaste året

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar