torsdag 12 juni 2014

Vill inte svenskar ha barley wine?

Kommer att vara saknad
Idag såg jag på Porterstekens facebooksida att den Mohawks American Barley Wine har hamnat i beställningssortimentet enbart. Det bekräftades efter en sökning på Systembolagets hemsida då den står listad i beställningssortimentet med ett kollikrav på 24 flaskor. Tills vidare finns den kvar i de butiker som råkar ha den i lager.

Det hela kom som en chock för mig som var så glad att det äntligen fanns ett barley wine (och dessutom ett riktigt bra sådant) att bara plocka från mer eller mindre varenda butik en helt vanlig fredag. Nu är det tydligen slut med de tilltagen (om inte butikerna fular in den i sitt sortiment förståss). Oerhört tråkigt och det som förvånar mig är att svenskarna inte verka vara intresserade av barley wine. Det är tydligen bara smäckiga ipor som gäller, men njut så länge de varar, rätt vad det är så är det slut på humle och då blir det fasiken till att dricka barley wine och stouts för hela slanten (nåja, ipor kommer att finnas, men kanske inte så som det ser ut idag, i alla fall kommer inte alla bryggerier att kunna hushålla med ipor, åtmistone inte till vettiga priser då humlepriserna kan sticka i höjden). Nåja, ursäkta om jag är lite bitter och kanske överdriver en smula, men det får man fasiken vara en dag som denna.

Kan vi se någon ljusning? Är det någon ny offertförfrågan ute på någon ny barley wine?

4 kommentarer:

  1. Barleywine är, iaf för mig, något av en säsongsprodukt. Dvs något jag dricker under de svalare månaderna.

    SvaraRadera
  2. Barleywine är gott men blir mäktigt att dricka 25-33 cl när man inte hittar någon att dela med. Tänk om man kunde köpa en sexpack bruna flaskor av den här modellen istället! http://www.milanoarte.net/sites/default/files/imagecache/large/Campari07.jpg

    SvaraRadera
  3. Har inte smakat den men finner det konstigt att den är gjord på pilsnermalt?! En riktig barley wine görs på pale ale malt, gärna maris otter, men det är klart. Det kostar ju lite mer än pilsermalt.

    SvaraRadera
  4. 1. När det gäller barley wine är just Mohawks inte så djävla bra, kan ha med saken att göra. Folk vill ha kvalitet, helt enkelt.
    2. Precis som Baggen gillar jag dem som fan, men då helst en höst- eller vinterkväll. Knappast lika mycket i juni.
    3. Det finns bra mycket annan kvalitetsöl än IPA på Bolaget. Och ska vi prata vad som bör ligga i ordinarie tar jag hellre en session-IPA än en barley wine.
    4. Det saknas en massa stilar på Bolaget, så långt är jag med. Men sett som helhet, bör de snäppa upp sig både två och tre steg på suröl innan de ens tänker på ytterligare en överjäst och fethumlad tioprocentare om du frågar mig (för det är ju inte så att det INTE går åt någon humle i en barley wine, liksom).

    SvaraRadera