tisdag 10 juni 2014

Ett besök på Mikkeller bar Stockholm

I våras var det äntligen premiär på den efterlängtade Mikkeller Bar Stockholm. Det var inte helt oväntat att den skulle dyka upp förr eller senare. Redan en timme innan öppning hade folk börjat köa såg jag när vi körde förbi där med bilen för att parkera där vi brukar parkera när vi är i Stockholm. Själv tog jag mig dit först vid 14-tiden, lite på vinst och förlust eftersom jag misstänkte att det kunde vara knökat med folk. Jag skulle ändå förbi bilen och lämna varor och då kunde jag ändå passa på att gå bort till Döbelnsgatan och besöka baren.

Det var otroligt mycket folk, men det var inga problem att knö sig in och komma fram till baren och beställa. Det är alltid lika roligt att få beställa med nummer. Jag hade en timme på mig och försökte få ut så mycket som möjligt av den, vilket ni kan se nedan hur det gick.

Personalen var trevlig och det blev aldrig några långa köer under den tiden jag var där utan allt rullade på väldigt smidigt. Det enda abret var att de hade lite problem med ett fat som skummade så det stod härliga till, men de löste de genom att erbjuda halva glaset till halva priset istället, mycket snyggt.

Å apropå snyggt så går det inte att nämna en Mikkeller bar utan att nämna inredningen, toksnygg är bara förnamnet och så rätt i tiden. Tydligen missade jag ett rum där det skulle finnas en pantonskulptur, men den finns väl kvar att beskåda nästa gång, för en nästa gång (och fler gånger till) lär det bli när jag i den delen av staden.

Jag vet inte heller riktigt vad det är med Mikkellerbarerer och dess närhet till sexaffärer, butiken till vänster påträffade jag bara några steg utanför baren. Det känns igen från Köpenhamn där man ramlar ut från Viktoriagade och hamnar på Istedgade där det finns en och annan butik av det slaget. Dessutom så går de prostituerade där och motsvarigheten i Stockholm ligger ju rakt fram på bilden (även om jag inte såg någon arbetare i Stockholm). 


 Listan på det jag hann klämma i mig under en timme finner man nedan:

1. Mikkeller - Big Worster Rasberry Chardonnay edition 9+/10
2. Mikkeller - George Blåbär Sherry 9-/10
3. Mikkeller/To Öl - Betelgeuze 9-/10
4. 7venth Sun - Mangrove 8/10

De dracks i kronologisk ordning enligt tabellen till höger. Den där promillekoll från Systembolaget är lite småfestlig ibland. Dock så bekräftade frugan och svärmor den när vi möttes upp vid bilen, jag hade allt fått mig en skön festivalfylla så där mitt i vintern. Så kan det gå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar