måndag 8 juli 2013

Recension: Bålsta - Eklöws Extrem

Färgen på vätskan är orange och väldigt grumlig, skummet är smutsvitt och inte direkt stort. Doften är mer eller mindre bara söt grapefrukt. Smaken har även den sötsliskig grapefrukt ton som är uppblandad med lite klibbig ananas. Efterbeskan är rejält stor. Det är rätt stor maltkropp på den här som gör att den blir behaglig att dricka. Tyvärr så finner jag den inte direkt extrem och den stora humlemängd som de har använt vid koket märks inte direkt, förutom i efterbeskan. Det kan vara så att det här exemplaret kanske har dött då den försenades rejält från Systembolagets sida och inte dök upp förrän 25 dagar hade gått efter beställning. Nästa gång den kommer skall jag försöka ta mig förbi Enköping för att få en färskare flaska och se om det blir något annat resultat då (jag har en flaska till av den här batchen i källaren som jag tänkte ta till helgen, uppdaterar då detta inlägg om det skulle visa sig att den flaskan avviker mot det som är skrivet nu). På det hela taget så känns det som om det borde finnas förutsättningar för att den skall vara riktigt bra när den är färsk(are), men nu är den rätt maffig maltmässigt och har en rejäl och härlig beska vilket man kommer relativt långt med i min bok, men nu hade man ju väntat sig ett humlemonster utan dess like (med svenska mått mätt).

Doft: 7/10
Smak: 7/10
Totalt: 7/10
Design: 5/10, rörig och inte direkt snygg etikett.
Tidsåtgång per flaska: Runt 30 minuter
Flaskmärkning: Bäst före maj 2014.
Prisvärdhet: Inte prisvärd, det finns andra dubbel-IPOR som är bättre och billigare än de dryga 40:- den här kostar.

Uppdaterat 130716: Den andra flaskan var mer eller mindre likadan som den första, så det framkom inget nytt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar