söndag 23 september 2012

Inför Stockholm Beer and Whisky Festival (A-M)

Här kommer jag gå igenom varenda ölutställare på Stockholm Beer and Whisky Festival och rekommendera en eller ett par öl på varje ställe. Jag har utgått från den otroligt bra listan (v1.3) som Stefan på Ölsvammel så förtjänstfullt har gjort. Tack listmeister Stefan! Idag blir det A-M och nästa gång blir det resterande. Del två på listan hittar ni nu här.

Akebono
Hitachino Nest Beer är ju lite småroliga, kanske inte så jädra bra, men alltid intressanta att prova om man inte har gjort det. Classic Ale var inte tokig, men jag skall försöka att smaka Espresso Stout då jag inte har gjort det tidigare.

Alambic
Eskilstuna ölkultur är väl det som gäller i den här montern, en hel del öl är med från det bryggeriet, har man inte provat Anders dubbel-IPA så är det dags. Annars rekommenderar jag Fristadens stolta imperial stout.

Bibendum
Hos Bibedum finns det ett för mig helt okänt bryggeri, Hopdaemon, namnet låter om inte annat roligt, så då bör man väl prova deras brittiska IPA Skrimshander och se vad det är.

Brekeriet
Här lär jag nog hamna först och prova deras egengjorda öl Saison, Roken och deras samarbetsöl med Pickener som heter Farmhouse Ale. Annars så rekommenderas att man bryter av ölen med lite av deras cider som är i världsklass.

Brewers Association och House of Ale AB c/o OLIVER TWIST
I den här montern borde man egentligen bara blunda och peka, det är så otroligt mycket bra i montern så man får dåndimpen. Jag satsar på att de har kvar några droppar av 90 Minute IPA från Dogfish head då jag inte har druckit något från Dogfish tidiare. Antagligen så är den tokslut när jag anländer sista lördagen. Annars lär det väl kanske bli något från Uinta. Eller varför inte Deviant Dales IPA från Oscar blues.

Brewery International Sweden AB
Här blir jag lite nyfiken på att prova Boon Oude Gueueze för att bryta av och rensa paletten lite. Svanekes IPA kan ju vara trevlig att prova också eller varför inte St Bernardus Abt 12.

Brill & Co
Ännu en monter där man kan blunda och peka och ändå få något som är riktigt bra. För min del hoppas jag verkligen att det finns kvar lite utav Evil twins Discobeer (som jag alltid lyckas missa på det ena eller andra sättet). Annars är jag intresserad och prova Duggish DIPA från Dugges från fat eller Hop Dam Triple IPA från Hoppin’ Frog. Eller varför inte återse en gammal god bekant Dark Horizon 2 ed från Nøgne Ø. Om man vill ha något nytt så är ju Nebuchadnezzar från Omnipollo antagligen värd att prova. Eller i princip vad som helst som finns i montern.

Brutal Brewing
Här är det provbrygderna som gäller, för min del är det Fruit Monkey A P A som känns mest lockande.

Båstad Vinhandel AB
Ett vinföretag som har öl brukar inte bli så lyckat och jag finner inte direkt något jag blir eld och lågor över, men måste jag välja något blir det Ur Weizen.

Carlsberg
Hos Carlsberg är det bara Brooklyn som lockar, och då blir det nog Local 2 och Monster Ale 2007 som gäller för min del.

Cask Sweden
Ægir Bryggeri bör man prova något ifrån när det finns och jag lär väl börja med Ratatosk Double IPA om inte annat. Utbudet från Brewdog är väl inget att snacka om, dock inte nyheter i listan, men Hardcore IPA på fat är ju alltid trevligt. Boulevard Brewing har jag inte provat något av tidigare, så det kanske kan blir en intressant bekantskap.

Doorstep Brew
Inte jättemycket öl på plats men här lär jag om inte annat prova Haandbryggeriets Sweet & Sour och Dobbel Dose.

Elixir Wine
Ännu en av dessa monsterlistor med nästan hur mycket bra saker som helst. Framförallt hoppas jag på att det finns lite kvar av Det Lille Bryggeri Bryg 200, men det antar jag att de inte kommer att göra. Då är jag intresserad av att prova den senaste i sinnerserien från Amager vid namn Greed eller varför inte Djævlebryg Old Mephisto 2008.

Flying Brewery
Flying Brewery Pale Ale är väl vad som jag skulle sikta in mig på i den här montern.

Galatea Spirits
Har man inte provat Rochefort trion så är det ett måste, annars kan man ju alltid smaka på samtliga La Trappe.

Grebbestad Bryggeri
Hos Grebbestad är det Lunatorn som lockar och den nya Ostron Portern. Den senare kan vara riktigt intressant.

Hantverksbryggeriet AB
Baronen 2010 och Kusken skall provas i den här montern, två ytterligheter, den ena vet jag är riktigt god, den andra har jag inte provat sedan tidigare, men jag förutsätter att den är bra.

Janeke Wine Group
Här skulle jag prova Hop Head från ett bryggeri jag inte känner till vid namn Porterhouse.

Jämtlands Bryggeri
Jämtlands Baltic Stout vill jag verkligen prova och se vad det kan vara. Annars blir det nog en skvätt porter eller IPA.

Malmö Brygghus
En svensk lambic finns i den här montern så den måste man ju prova bara därför, Grand Crew är namnet. I övrigt så måste jag prova Beerssons D.I.P.A och se om den är lite den vanliga IPA'n eller inte.

Mjödhamnen
Här är det mölskorna som är så nära öl man kan komma. Vad man bör dricka i övrigt vet jag faktiskt inte, men prata med de trevliga människorna bakom disken så kan de säkerligen plocka fram en hel del trevliga och goda saker. Jag provade en del på Örebromässan förra året utan att ha antecknat vad jag drack, men det var mycket gott.

Mohawk Brewing
Rye IPA och Black rocket porter finns de påkopplade när jag är i närheten av montern så är det inte mycket att tveka på, det är bara att slå till på direkten. Annars så skall det bli spännande att prova EIPA'n från fat, det har jag aldrig gjort förut. Sedan ser jag att det finns lite experimentbrygder, det är ju alltid intressant.

Monks Café & Brewery
Här kommer det att stå en silverfärgad vagn parkerad som har en hel radda tappkranar. Vagnen tillhör galningarna från De Struise, ett måste för min del då jag mer eller mindre missade dem i Köpenhamn. I övrigt så är jag intresserad av att prova Monks egna och nya 585 IPA samt säkerligen någon av de saker som finns med från De Molen.

Nästa inför kommer på tisdag. Så håll utkik!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar