---
Steg två – utrullningen startar den 26 mars
Inom kort kommer Systembolaget utvidga sitt redan befintliga internleveranssystem, till att även gälla för artiklar i beställningssortimentet som är lokala och småskaliga och som lagerförs på minst en systembutik. Denna utökade service innebär att Systembolagets kunder kommer att kunna beställa lokala och småskaliga produkter till valfri butik i hela Sverige.
Avgränsningen av vilka produkter som kunderna kommer att kunna beställa görs baserat på en intern definition av vad som anses vara Lokala och småskaliga produkter. Systembolagets definition för Lokala och småskaliga produkter är att produkten har haft:
- en spridning av försäljningen på färre än 60 butiker,
- samt inte har en större försäljning än 75 procent av årsbidragsgränsen (bilaga 7 i inköpsvillkoren) per det segment artikel ligger i, utslaget på vald period.
Den utökade servicen mot kund påverkar för närvarande inte leverantörernas verksamhet på något sätt. Detta innebär att du som leverantör även i fortsättningen kommer att leverera till samtliga butiker som lagerför artikeln med anledning av lokal efterfrågan. Skulle en lokal efterfrågan av en artikel uppstå på ytterligare en butik och den butiken tillåts lagerföra den är det leverantören som står för distributionen av artikeln till den butiken.
Den utökade servicen mot kund innebär alltså bara att Systembolaget bygger ut sitt internleveranssystem till att gälla för ytterligare produkter. Systembolaget internlevererar alltså fortfarande aldrig till en butik som lagerför artikeln och en kund kan inte heller beställa en artikel för uthämtning i en butik som lagerför den.
Uppföljning av Lokala och småskaliga artiklar
Systembolaget kommer kontinuerligt att följa upp respektive artikel som ingår i logistiklösningen för att säkerställa att de fortfarande faller inom definitionen för Lokal och småskalig. Om en artikel har kommit upp i så stora försäljningsvolymer och/eller har sålt på så många butiker att uppföljningen säger att den inte längre klassas som Lokal och småskalig får artikeln inte längre ingå i logistiklösningen. Leverantören kontaktas i sådana fall av Systembolaget.
----
Det här nya som skulle bli så bra kanske inte blir så bra. Jag undrar verkligen hur många produkter som kommer att sluta säljas efter första veckan. 60 butiker är ju inte så många och det krav som gäller på volym verkar inte heller så särskilt stort (även om jag inte vet en exakt siffra). Så passa på att beställa det ni vill ha idag, imorgon kan det vara försent. Jag kommer inte skriva någon lista över vad som finns att beställa från det lokala sortimentet. Däremot så bifogar jag en länk som tar er direkt till all öl som är med i det lokala sortimentet. Så det är bara att klicka på det som är intressant och se om det går att beställa. Länken hittar ni här.
Vi lär nog säkerligen få anledning att återkomma till den här härvan vad det lider. Det har ju dessutom inte kommit ut någon pressrelease på det än.
Mycket invecklat det där. Varför göra det svårt när man skulle kunna göra det enkelt? Jag lyckades i alla fall lägga en beställning på några stycken. Det var dock inte allt som gick igenom. Vi får hoppas att Systembolaget ger vika till slut.
SvaraRaderaGjorde också en beställning men fick tex ta bort grejer från Malmö brygghus och Slottkällans för de verkade inte kunna leverera till Göteborg?! Systembolaget påminner om en gammal DDR myndighet ibland...
SvaraRaderaDet är alldeles för komplext för att det skall var roligt. Som sagt, bara att prova och klicka på produkter och se om det går att beställa. Det verkar inte vara jättemycket som går att beställa idag. Frågan är om det kommer att bli en ändring på det eller om det här är det sortiment vi får ha tills de har sålt för mycket.
SvaraRaderaSom jag har sagt tidigare så är det konstigt hur det får vara så här, för jag har för mig att det är lika villkor för alla som gäller på systemet. Fast nu har de iofs avtalat bort det om man skall vara med i det här projektet.
Det snurrar fasiken i min skalle nu!
Vi får nog ta saken i egna händer och skapa lite debatt kring detta. Det verkar ju helt surrealistiskt att det får fungera så här. Känns inte som att det gynnar någon just nu.
SvaraRaderaFår mig verkligen at vilja få svar av Agén (Systembolagets presschef) på hans debatt artikel på Newsmill. Om det är så här det ska fungera med lokalsortimentet så kommer han med direkta lögner i artikeln om varför gårdsförsäljningen inte behövs och hur man inte missgynnar småbryggare.
SvaraRaderase: http://www.newsmill.se/artikel/2012/03/21/ngstr-m-fel-ute-om-systembolaget-och-g-rdsf-rs-ljning
Detta skiljer sig ganska mycket mot den första pressreleasen.
SvaraRaderaHär sade Systembolaget att ALLA lokalt producerade drycker som finns i beställningssortimenten ska kunna beställas till valfri butik utan extra kostnad.
http://www.systembolaget.se/Press/Pressmeddelanden/Arkiv/2011/PM-2011/Lattare-att-kopa-lokalt-producerade-drycker-pa-Systembolaget/
Jag kan inte påstå att jag är besviken. Jag hade aldrig några förhoppningar om att det här skulle bli speciellt bra.
SvaraRaderaTill råga på allt så segar sig deras hemsida vilket resulterade i att jag fick logga in och lägga tre separata beställningar. Att skicka öl från Charlis i Kristianstad till Helsingborgs var tydligen inte heller möjligt. Ska bli intressant att se hur det går med beställningarna som gick genom, om de kommer eller ej.
SvaraRaderaLa precis en liten beställning på nio flaskor, från Skellefteå i norr till Skebo i "söder". Får se hur det går med det hela.
SvaraRadera