tisdag 13 mars 2012

Bästa Systembolagen 2011.

Det är så otroligt lugnt på ölfronten just nu. Jag hoppas det smäller till snart och de händer lite roliga saker. Eller går alla bara och väntar på Linköping Beer Expo nu?

Medan vi väntar på lite ölrelaterade nyheter så kan vi kika på vilka butiker som blev Sveriges bästa Systembolag 2011. Butikerna är framröstade av Systembolagets företagsledning. De nominerar först 56 stycken butiker i landet och sedan går tre butiker vidare till final.

Vinnare i kategorin större butik är Bollnäs (Västerhaninge och Hässleholm kom på andra plats). Vinnare i kategorin mindre butik är Tibro (Gränna och Järpen kom på andra plats).

Vinsten består i en resa för hela personalen till något resmål i Europa och medan de är borta så vikarierar delar av Systembolagets ledning i butiken. Riktigt bra gjort av ledningen får jag ändå säga. Jag har faktiskt varit i en butik när ledningen var där. Det var lite styltigt men de utförde jobbet, men det tog lite längre tid, men jag fick rätt flaskor. Det här var på den tiden då det inte var självplock i butikerna.

Har någon av er varit på de vinnande butikerna? Har de gjort ett gott jobb under året?

6 kommentarer:

  1. Skulle vara intressant att vete kriterierna och hur dessa har mätts...

    Känns som att det annars kanske bara blir en "vilken-butikschef-gnuggararmbågar bäst med ledningen tävling"

    För en med ganska mycket erfarenhet från butik tycker jag fokus borde ligga på kundernas perspektiv när man skall utse bästa butik...

    SvaraRadera
  2. Framgår någonstans vilka kriterier de (företagsledningen) använder när det tar fram de nominerade och slutligen utser vinnare? Bara försäljningssiffror eller finns någon som helst kundunderlag? Trevligt med personalbefrämjande åtgärder!

    SvaraRadera
  3. Citat från pressmeddelandet:
    För Systembolaget i Bollnäs har kundernas nöjdhet med butiken stigit kraftigt bara det senaste året, och det är en av anledningarna till att butiken nu utses till Årets Butik.

    Enligt juryn utmärker sig Systembolaget i Tibro genom att tydligt ha Systembolagets kundlöfte som ledstjärna med utgångspunkt i ledorden omtanke, inspiration och kunskap

    Viktiga faktorer när vinnarna skall utses är servicen till kunderna och hur bra personalen är på ålderskontroll. Även ledarskapet, stämningen i butiken och effektivitet ingår i bedömningen.

    SvaraRadera
  4. Kommer nog ge mitt eget bolag en chock idag. De verkar HELT ha missat att ALL påsköl är T9, och har sålunda ingenting hemma i saldo (inte ens de billiga fylleölen). Kommer droppa in efter jobbet idag och fråga om de iaf kan plocka hem Mohawken, Sigtunas IPA och Dugges till mig även om de inte verkar vilja ha några påsköl....får se om de upptäcker sin miss då ;)

    SvaraRadera
  5. Som exilbollnäsare bosatt i Stockholm besökte jag för några veckor sedan butiken sedan den bytt adress (med några meter) och utökat lokalerna. Superfräsch, stor och rymlig och med en mycket större öl-avdelning än min lokala i stockholm (Marieberg). Kul med både Helsinge Pilsner och Rököl, och en hel del från Jämtlands. Positivt överraskad!

    SvaraRadera
  6. Större butik?!
    Nu har jag inte varit på någon av de vinnande butikerna, men väl på andrapristagaren Västerhaninge. Bor bara en dryg halvmil därifrån. Butiken är ej stor och sortimentet en katastrof.
    Poängen med stället är väl att de är en av de tre butiker som har Södra maltfabrikens öl.
    Är kunderna nöjda?
    För att citera en kollega som bor i Västerhaninge;''-Vi måste flytta,det går inte, det är ju bara pundare.''

    SvaraRadera