onsdag 13 juni 2012

Inför Allt om öl festivalen, vad skall jag dricka?

Baserat på listan som finns på hemsidan skall jag försöka att bena ut lite vad jag kommer att dricka, dels som rekommendationer till er och dels en kom-i-håg lista för mig.

Bishops Arms/Brill&Co

Här måste jag försöka att prova Omnipollo Leon, jag har ju aldrig lyckats med att dricka något av Omnipollo. Finns det tid kvar på slutet innan jag skall åka hem så bara måste jag prova K:rlek på fat. På flaska hoppas jag att Discobeer kommer att finnas kvar, 3 Fonteinens två olika Gueze får man inte heller missa.

Brekeriet
Här skall jag helt klart dricka La Bavaisienne Ambrée från Brasserie Theillier. Den var inte med till Örebro, och den skall vara rejält god. Sedan har vi ju cidern, jösses så bra den är.

Café Sylvia
Även här en Omnipollo-release som jag inte har provat, men som jag kommer att prova. I övrigt är jag lite nyfiken på Oskar Blues Ten Fidy Imperial Stout som jag inte heller har druckit tidigare och sen kommer jag nog dricka den alltid lika trevliga Hercules från Great Divide.

Carlsberg Sverige
Finns det kvar några droppar av Carnegie Porter 2002 så lär den slinka ner i mig.

Elixir Wine
Gudeløs, ett måste, en fantastisk stout. Sen borde man ju dricka lite Hornbeer Hophorn också.  Som inte det vore nog så kan det vara intressant och botanisera i vad Stronzo har att erbjuda. Sen är ju det lille bryggeri riktigt bra också. Synd att 200 inte är med, men det andra är inte dumt det heller.

Eskilstuna Ölkultur
Har man inte provat Anders DIPA så bör man göra det. Annars är lite nyfiken på GUIFs supporteröl Röda havet red ale. Vidare känns det nästan som en plikt att smaka på årets festivalöl Sommar 2012.

Nils Oscar
Här finner man en ny öl som har en ordvits i namnet, Hej Hop heter den, måste ju provas om inte annat för namnet. Fantastiskt bra. Annars är ju alltid Barley winet riktigt bra, bör provas om man inte har gjort det tidigare, eller igen och igen.

S:t Eriks
Hallonwite och Mathias Dahlgren #1 Enbär ska jag försöka mig på att prova, hallon för att det är så gott och enbär för att det är inte var dag man får dricka öl som serveras på en stjärnkrog.

Sigtuna Brygghus
Inte så mycket i listan, men Triple Hop Weizen bör ändå provas då den är ny.

Strömsholms Brygghus
Här blir man utan tvekan lite nyfiken på en dryck som bara har ett arbestsnamn, måste så klart provas och så får man se vad det är. Heja Sverige är i alla fall arbetsnamnet.

WickedWine
En gammal favorit är tillbaka i Eskilstuna, Labyrinth från Uinta, så jädra bra. Annars så är det lika bra att passa på att prova en skvätt av Sierra Nevadas Hoptimum. Svenska nyheter finns även i montern, Mohawks senaste, bör man också prova såklart.

Det var det hela, massor med gott att dricka finns det allt. Sedan får jag se om jag lyckas dricka det jag har tänkt eller om det blir som det brukar att jag kommer in på diverse sidospår. På söndag redovisas svaret, kanske eventuellt kan följas under lördagen om nu Facebook vill fungera som det skall från mobilen (känns det här igen, att det havererar ungefär en gång om året runt den här tiden?)

Syns vi där på lördag? Har jag missat något smaskens?

2 kommentarer:

  1. Jag gör som vanligt: Glider runt lite avslappnat. En bra ölmässa innehåller både toppar och dalar.

    SvaraRadera
  2. Det är ju så det blir när man väl kommer på plats, men jag älskar att skriva listor, sen att jag ytterst sällan lyckas följa dem till punkt och pricka är ju en helt annan femma.

    SvaraRadera