tisdag 24 januari 2012

Systembolaget har problem.

Just nu 24/1 är det stora problem med Systembolagets hemsida, framförallt sökfunktionerna och mina sidor. Det hela skedde efter ett "planerat underhåll" på förmiddagen.


Jag misstänker det har något att göra med att de igår lade in mer information om varorna så man kan söka på t.ex en ort och få fram varor därifrån, steg 1 i att lyfta fram det lokala sortimentet.


För under en kortare period kunde man köpa vissa lokala varor till sin egen butik utan kollikrav. Texten "Varan kan endast beställas till vissa butiker." hade försvunnit. När man däremot kommer till kassan så får man fram texten: Varan "kan inte beställas till vald butik".


Jag hoppas inte att butiker är drabbade så det går att göra beställningar där för de som önskar det.


Det känns som om det är problem med någon databas hos Systembolaget. Vi får se när det fungerar på riktigt igen och om de mot förmodan har lyckats inför steg 2 också. Vem vet, det kanske tycker det är vår ute nu.

Problemet verkar nu vara löst. Dock så saknas datumet för när saker släpps/släpptes på sökningen. Hoppas det återkommer. De har nu gjort om så datumet inte längre visas på samtliga sökningar/filtreringar.

Det verkar som om den gamla tidsplanen på steg 2 håller i sig, det går fortfarande inte att köpa lokala sortimentet till andra butiker än. Det gick bara ett kortare tag. Antagligen har de väl byggt om det bakomliggande på sidan för att kunna hantera det i framtiden.

Problemen har återkommit.

Edit 110125: Problemen tycks kvarstå även idag. 

2 kommentarer:

  1. "Dock så saknas datumet för när saker släpps/släpptes på sökningen."

    Funkar så vitt jag kan se.

    Vet inte hur din sökning såg ut, men det kanske var det här som var problemet?
    http://www.systembolaget.se/Vanliga-fragor/Om-webbplatsen/?faq=17157

    SvaraRadera
  2. Ah titta så trevligt. Tidigare har det varit i alla sökfönster oavsett vad man har sökt på/filtrerat på. Men tydligen så är det inte längre.

    Tack för tipset!

    SvaraRadera