torsdag 14 november 2013

Recension: Electric Nurse - Christmas Ale & Underbar jul

Två av alla dessa julöl som släpps den 15 november.

Vi börjar med Christmas ale (den till höger på bilden): orangeröd färg med ett vitt skum. Doft av honung, grapefrukt och tall. Smaken mer eller mindre detsamma.

Betyg: 6+/10

Sedan Underbar jul (den till vänster): Mörkt brun som nästan drar över till det svarta och ett ljusbrunt skum. Doften och för den delen smaken är bröd, kaffe, choklad och en gnutta apelsin.

Betyg: 7/10

Sammanfattningsvis kan man säga att det svenska ordet lagom verkligen kommer på sin plats, det är välgjort, det är trevligt, det är en lagom nivå på alkoholen för att man skall kunna förtära en hel del flaskor innan det snurrar i kolan. Jag är ju tyvärr en sådan människa som hellre ser att något går överstyr och att sakerna ger mig en rejäl käftsmäll. Så är inte fallet här, utan det är otroligt stabila och bra drycker som absolut kommer att tilltala den stora massan under julen (och innan dess). Dessutom är det otroligt snygga etiketter. Nästa släpp från EN hoppas jag tar ut svängarna lite mer. 

Bägge ölen kostar 27,40:-per styck för 50cl och det är en helt ok peng för det hela. Mina flaskor var recensionsexemplar.

2 kommentarer:

  1. Jag drack christmas ale i helgen och blev väldigt besviken.
    Ölen var god, men smakade precis likadant som alla andra småbryggeriers välhumlade öl, och jag tycker att alla dessa börjar bli lite småtrista/tjatiga.
    Vad den däremot inte smakade var ju JUL.
    Varken jag eller mina bordsgrannar lyckades hitta en något som påminde om jul i smaken.
    Nä, jag blev som sagt besviken. Gör man en öl som man kallar christmas ale tycker jag att den skall smaka jul.

    SvaraRadera
  2. Anonym: Julöl i dagsläget är bara öl med ett juligt namn och har egentligen inget med smak eller stil att göra. Många tror nog att julöl = kryddor men av de 50+ öl som släpptes senast så var nog vara en handfull kryddade, övriga var vanliga öl i varierande stilar.

    Å andra sidan hade jag gärna sett den här ölen på sommaren istället. Perfekt balkong-bärs. Tyckte för övrigt den var kalasgod, en av de bästa i det här släppet.

    /Stefan

    SvaraRadera