tisdag 8 oktober 2013

Öl på dryckesauktion?

Nästan varje månad är det dryckesauktioner som är ett samarbete mellan Systembolaget och Stockholms Auktionsverk.Jag brukar följa dem tämligen noga, i alla fall champagnedelen då jag har det som gammalt intresse. Dock har det inte blivit något inhandlat då jag har snöat in på öl och finner att det är roligare att köpa 50 pavor öl än en flaska champagne.

Men nu till mitt egentliga ärende. Häromsistens så satt jag och klurade på varför det inte finns öl med på auktionerna och om det möjligen skulle komma, så jag kontaktade helt sonika Sören Nylund som är Värderingsansvarig hos Systembolaget och detta är vad han sa:
Sedan starten har vi haft ett uppställt kriterium för vad ett samlarobjekt är: "ett vin, starkvin eller spritdryck som med kontinuitet omsatts och omsätts på internationella dryckesauktioner samt har en bred dokumenterad efterfrågan".

Det är en bra definition, men det kanske snart börjar bli dags att putsa till den definitionen lite. Jag tror att det är först nu som marknaden börjar bli redo för nya utmaningar. Det ligger lite i tiden. Så, bli inte förvånad om det poppar upp någon öl på auktionerna…
Det låter ju verkligen som om det finns en öppning för att öl kommer med inom en inte alltför lång framtid. Vilka öl skulle ni kunna tänka er att se på en auktion? Thomas Hardy's är väl given om inte annat, men vad mer? 

2 kommentarer:

  1. Alla suröl. Geuze, Lambic, Flandrisk rödöl, etc.

    SvaraRadera
  2. allt som har bra lagringspotential: suröl nämndes, barley wine, imperial, starka belgisk öl, gamla trappist-öl osv...

    SvaraRadera