fredag 11 januari 2013

Blandade nyheter 11/1

Det har varit lite tyst från min sida när det kommer till nyhetsbevakningen en stund. Orsaken till det är att jag och frugan (samt senare även våra två tvillingkillar) har spenderat en tid på sjukhuset och att jag därmed inte hade tillgång till någon dator. Men nu är vi hemma så nu hoppas jag att jag kommer åt datorn lite då och då mellan blöjbyten och flaskmatningar och kan rapportera lite snabbare än vad jag har gjort under början av 2013.

Så här kommer en liten sammanfattning av de nyheter jag hittade när jag gick igenom all post efter en veckas frånvaro. Jag hoppas det mesta är med, skulle det inte vara så det släng en kommentar så vi får koll på allt. En hel del av de här nyheterna har säkerligen publicerats på bloggar och annat under veckan som varit.

Jag hoppas ert 2013 kommer att bli helt fantastiskt!

* Carlsberg Sverige, D. Carnegie & Co och Brooklyn Brewery kommer att öppna Nya Carnegiebryggeriet i centrala Stockholm

* Mikkeller öppnar en ny bar under mars månad i Köpenhamn, denna gång på Nørrebro. (det ryktas om att det kommer att öppnas fler barer under året [vågar man hoppas på Sverige?])

* Mohawk brygger en ny öl på De Proef. Det blir något med kvalitativt kaffe då den otroligt trevliga kaffekedjan da Matteo har varit inblandade.

* Malmö brygghus kommer i maj att öppna Hamnmästaren - Malmö Brygghus Biergarten. 30 kranar bra öl, varav tio från Malmö.

* Systembolagets försäljning ökar. Starkölen upp 1.2% sedan förra året. Trevliga siffror. Det kan nog komma ett längre inlägg på temat inom kort.

* Mikkeller och Mielcke & Hurtigkarl kommer att samarbeta återigen, den 1 & 8 februari kommer de att köra ett exklusivt öl och matevent. Ölen som kommer att severas där har aldrig serverats förut och kommer aldrig mer att serveras. Platsen är Fredrikshamn/Danmark och kostnaden för kalaset är 1250 danska kronor.

* Stronzo och Xbeeriment kommer att lansera en öl för den svenska marknaden. En öl som skall vara så lättdrucken så man sveper den på två klunkar vilket även är namnet. Det är premiär på den den 17/1 på Fermentoren för att sedan hamna i Sverige någonstans. Det är dock inte känt än så länge vilka krogar den kommer att hamna på.

* Pistonhead har tagit fram en såkallad "brand book" för att de skall skaffa ett grafiskt språk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar