fredag 3 augusti 2012

Är den på 8,5% eller 10%?

I går på det trevliga eventet hos Närke kulturbryggeri så fick jag en fråga från en läsare (Tack M, som du ser så kunde jag inte släppa det):
"Har du läst på Greatbrands etikett som är påklistrad på 18th Anniversary Wood Aged Double IPA från Great Divide? Det står där att den är på 8.5%, likaså på Systembolagets hemsida, men det står på själva flaskan att den är på 10%".

Mitt svar var att jag inte alls hade tittat på flaskan eller ens tänkt tanken. Men nu har jag kollat på etiketten, jag har kollat på Great Divides hemsida, Ratebeer och BeerAdvocate och alla kommer fram till samma sak. Den skall vara på 10%.

Har vi fått en annan tappning till Sverige som de facto är på 8.5% eller är det ett feltryck och felanmält till Systembolaget? Jag har kontaktat Greatbrands och hoppas på ett svar inom kort.

5 kommentarer:

  1. 8,5% står det på Systembolaget... jag antar att man har förbisett 10% / 8,5% problematiken. Två motstridiga uppgifter på samma flaska är inte helt enligt vad livsmedelslagen säger om märkning av livsmedel.
    Men å andra sidan är det ju lång i från alla små importörer som följer reglerna för märkning.

    SvaraRadera
  2. Varför lägga sig i. Det kommer bara sluta i att priset på den höjs och alkoholskatten gör nya inkomster. Är det så viktigt att det står rätt ABV? Simon says - Let it be.

    SvaraRadera
  3. eller så försvinner sådana produkter från hyllan när Systembolaget får in klagomål... gör rätt från början =)

    SvaraRadera
  4. Har för mig att systembolaget mäter den faktiska alkoholhalten via stickprov. I USA är det inte lika viktigt utan uppskattas i vissa fall av bryggaren. Undrar om detta inte diskuterades när det var Rouge lansering (keramikflaskorna) för några år sedan. Fast då var flaskorna överstrukna vid % med svart märkpenna, så dubbel märkning var det egentligen inte då.

    SvaraRadera
  5. Systembolaget mäter så kallade strategiska lanseringar och processen är kortfattat såhär:
    Först offererar leverantören produkten på den offerten som SB har släppt, sen provas den mot övriga och rankas efter poäng (låg alkohol och lågt pris premieras om kvaliteten är hög), finalprovning, vinnaren utses och måste tillhandahålla extra offertprover som kontrolleras i labb, innan lansering lämnas lanseringsprover in för labb och journalistprovning samt för att spara och jämföra vid senare tillfälle, efter 3 och 6 månader göres stickprov och kontroll mot lanseringsproverna.

    Men eftersom lanseringsprover är krav vid T5-lansering så borde Great Divide 18th Anniversary har labbats. Vilket betyder att 8,5 borde ha stämt (+/- 0,5% variation enligt EU-lag).
    För T7 behövs dock inte lanseringsprover, vilket slutar i att vissa importörer ignorerar att addera tilläggsetiketter för att tillse att lagen om märkning av livsmedel följs.

    SvaraRadera